Pikkujoulufobia

Nyt on taas se aika vuodesta, että työpaikalla aletaan suunnitella, milloin ja missä järjestettäisiin pikkujoulut. Tunnustan kärsiväni jonkinasteisesta kammosta pikkujouluja kohtaan, syynä taipumukseni liialliseen alkoholinkäyttöön ja sekoiluni niissä harvoissa pikkujouluissa, joihin olen urani aikana uskaltautunut. Ongelma on se, että minusta viina ei tee kivaa seuranaista, vaan sietämättömän tyypin, ja siksi olenkin pyrkinyt hoitamaan jo vuosikaudet juopottelut ehdottomasti yksin. Meikäläisen kännit nimittäin kuuluvat yleensä seurassa harrastettuna johonkin seuraavista kategorioista:

  • Nymfomaanikänni Tämä on eniten pelkäämäni kännien alalaji, jota ei ole onneksi hetkeen esiintynyt. Tässä tilassa uskon olevani ihan mielettömän kuuma seksipommi, ja että kaikki miehet himoitsevat minua, ja ihan varmasti ovat imarreltuja kun tulen vähemmän viehkosti lähentelemään ja kourimaan. Saatan myös loppuillasta kärsiä halusta vapautua vaatteista ja tanssia pöydillä. Petiseuraksi illan päätteeksi kelpaa mikä tahansa ihmistä muistuttava otus, ja tältä kohtalolta pelastaa vain se, että usein alan väsähtää tai voida pahoin ennen kuin siihen asti päästään. Nymfokänni firman pikkujouluissa olisi suunnilleen kamalinta mitä voisi tapahtua. 
  • Säälikää minua -känni Tämä kännilaji iskee toisinaan äkkiarvaamatta. Sen alaisena haluan kovasti ihmisiltä huomiota, mutta sitä kautta, että kuvailen elämäni surkeutta, usein rankasti liioitellen. Osaan itkeä aidosti kun liikutun kännissä omista tarinoistani, ja useimmat uskovat ne jutut täysin, ajatellen että viina vain vei estot kertoa ne jutut. Mutta pahimmillaan ne jutut ei ole edes vain liioiteltuja, vaan jopa täysin keksittyjä. Olen esimerkiksi opiskeluikäisenä joskus baarissa kertonut olevani terminaalivaiheen syöpäpotilas ja kuvaillut elämää sellaisena niin kyynelsilmin ja elävästi, että yleisön huomio oli taattu. Morkkis seuraavana aamuna oli kyllä melkoinen. Tämäkään laji pikkujouluissa ei olisi kovin kiva.
  • Meillä ei olla köyhiä eikä kippeitä -känni Tämä on onneksi toistaiseksi ainoa firman pikkujouluissa esiintynyt kännilaji, mutta kyllä sekin morkkista aiheuttaa. Tämä känni aiheuttaa maanisen energisen hyvän olon, jossa on tarve harrastaa itsekorostusta kehumalla itseään tavalla, joka on selväpäisen mielestä äärimmäisen noloa. Ja aika "hauska" kontrasti selvälle arkiminälleni, joka on enemmän sitä "haluan olla rauhassa ja sulautua tapettiin" tyyppiä. Tämä känni saattaa kääntyä myös ärtyisyydeksi ja riidanhaastamiseksi, mikäli huomaan ärtymystä leuhkoihin juttuihini yleisössä. Mutta useimmiten vaan selitän juttujani välittämättä siitä, kiinnostaako ketään. Tähän känniin liittyy myös kummallinen leveä aksentti ja soinnillisen s:n käyttäminen. Aito pissiskieli siis.
Tässä sitä siis mietitään, uskaltaisiko tänä vuonna pikkujouluihin. Se olisi kolmas kerta elämässäni jos menisin. Pari vuotta sitten yritin rajoittaa tuhoja sillä, että päätin että osallistun vain alkuillan ohjelmaan ja syömiseen, ja poistun ennen jatkoja. Teinkin niin, mutta klo 21 mennessä onnistuin silti kiskomaan kohtalaiset kännit ja selittämään noloja juttuja, joita häpesin seuraavat puoli vuotta. 

Toisaalta ajatus osallistumisesta houkuttaa, koska haluaisin elämääni enemmän sosiaalisuutta. Toisaalta pelottaa samaan aikaan, että entä jos lähtee lapasesta, niin että jopa jatkaminen työpaikassa kävisi häpeän takia mahdottomaksi. Vielä en ole päättänyt mihin päädyn, saapa nähdä...

Kommentit

  1. Voiko teidän pikkujouluihin ostaa yleisölippuja? Ohjelma kuulostaa hauskalta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, Plussapallo-show :D Kamalinta on, että muut työporukassa ei juuri ota. Silloin viime kerralla minä ja eräs nuori mieskollega oltiin ainoat jotka otettiin yhtä ruokaviiniä enempää. Muut istui rauhallisesti ja hiljaisena, useimmat oli autollakin liikkellä, ja me kaksi kumottiin mallasviskejä ja ties mitä nopeaan tahtiin ja volyymi sen kun nousi ja juttujen taso laski.

      Kyllä minua katseltiin melko pitkään kun noiden pahamaineisten pikkujoulujen jälkeen maanantaina työpaikalle kömmin. Nyt kun asiaa ajattelen, pari niistä paheksujista ei ole tähän päivään mennessäkään puhunut minulle mitään, lieneekö pikkujouluissa paljastuneella vähemmän asiallisella minulla osuutta asiaan vai sattumaako, en tiedä.

      Poista
  2. Äääähh.. nymfokänni.. tuttua.. punastelua..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, noi on kamalia. Minun on tullut noiden aikana sorruttua todella kummallisiin kumppaneihin, esim. hampaattomaan ja epäsiistiin arviolta isäni ikäiseen ulkomaalaiseen mieheen. Se on kiva herätys aamulla kun ihmettelee, että mikä örkki on mun vieressä ja mitähän illalla on tapahtunut... Nymfokännissä vaan ihan kaikki miehet näyttää minun silmään äärimmäisen himoittavilta, valitettavasti. Toivon että nuo on kuitenkin jääneet nuorempaan ikään nuo sekoilut :-o

      Poista
  3. Buahhhaahhhaaa!!! Loistavaa analyysiä kännihirviön touhuista, ja valitettavan tuttua :-) :-) :-). Itse lopetin alkoholonkäytön kokonaan muutama vuosi sitten, kun meininki alkoi joka kerta olla juuri tuollaista. Musta tuntuu, että monet kuvittelee nykyään, että mulla on alkoholiongelma, ja olen sen vuoksi lopettanut juomisen tyystin. Ei mulla tosiasiassa mitään muuta ongelmaa juomisen suhteen ollut kuin se, etten yhtään pidä siitä akasta, joka musta tulee jo muutaman lasillisen jälkeen. Parempi olla ilman siis.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja muuten, omalta osaltani täydentäisin listaa vielä Kaikkien alojen asiantuntija -kännillä. Missä vaan pöydännurkassa joku porukka keskustelee mistä vaan asiasta, kaikkien alojen asiantuntija kuulee sen sivukorvalla ja rientää kommentoimaan. Oli sitten kyse hybridiautoista, sisäilmaongelmista tai syvämerenkaloista.

      Poista
    2. Joo, minä ratkaisin ongelman luovasti alkamalla ryypätä yksin ;-)

      Tosiaan opiskeluajan jälkeen olen seurassa juomisen suhteen ollut hyvin varovainen, koska silloin jo tajusin että minusta tulee varsin sietämätön persoona aina tavalla tai toisella jos otan enemmän. Eikä sekään oikein koskaan onnistunut, että menisi bileisiin joissa muut ottaa kunnolla, mutta joisi itse vain pari. Parin jälkeen kyllä juhlafiilis vie mukanaan...

      Poista
    3. Kaikkien alojen asiantuntija -känni, parhautta :) Itsekin siihenkin olen joskus varmaan syyllistynyt, varsinkin opiskeluaikana yliopiston läheisissä pubeissa kaljoitellessa. Muistan kuunnelleeni kiinnostuksella mitä erilaisten alojen opiskelijoiden puheita, joista en ymmärtänyt tuon taivaallista, mutta kommentoinpa kumminkin kaikkeen mahdolliseen, muka sivistyneesti ja asiantuntemuksella.

      Poista
    4. Jos tuo kaikkien alojen asiantuntijuus iskee vain riittävillä promilleilla, se on sentään lähes siedettävä ominaisuus ihmisessä.

      Suomi on täynnä kaikkien alojen asiantuntijoita ihan selvin päinkin. Kun kysyy asiallisen, erityisosaamista vastaamiseen vaativan kysymyksen internetin keskustelupalstalla, löytyy lähes aina vastaajia, jotka "syvällä rintaäänellä" antavat selkeitä vastauksia, vaikka eivät ymmärrä asiasta kuin haalean häivähdyksen murto-osan siitä, mitä kysyjä itse selvästikin ymmärtää. Tuntuu hämmästyttävältä, mikä motivoi ihmiset esittämään asiantuntijaa asioissa, joita eivät tajua alkuunkaan? Vai onko ne kännissä kaikki ne netin erityisasiantuntijatkin?

      Poista
  4. Tiiätkö, tekisi mieli vaan sanoa, että juo hyvä ihminen vähemmän! Kyllä ihminen pystyy omaa juomistaan hallitsemaan. MUTTA... En ehkä oo paras sanomaan, kun oon viimesen puolen vuoden aikana herännyt naama ruvella ja silmä turvonneena kisahallin putkasta. Poliisit kertoivat, että olin "vaan" kaatunut, enkä saanut turpaani. Se ehkä hieman helpottaa "pienen" kolahduksen saanutta itsetuntoani. Lisäksi olen meinannut kännissä kusta nukkuneen kaverin päälle ..olin jo housut kintuissa pyllistänyt kaverini naaman edessä ja koittanut kiivetä hänen päällensä ikään kuin "orrelle" tarpeita tekemään.. manannut humalassa loitsuja ja ollut muuten vaan uskomattomin kusipää ikinä "Kyllä mä hei tiiän paremmin, daa, mä oon KORKEESTI KOULUTETTU!" :,,,, DD Mutta jostain syystä kaikista noloimpana pidän sitä, että... firman pikkujouluissa... olin... voi hitto ei oo pokkaa sanoa tätä... aaaa.... tanssin nurkassa olleen LIPASTON "kanssa".. silleen tosi sexysti tietenkin ja sit kun olin tosi sensuellisesti ja seksikkäästi nojannut siihen, niin olin vielä kaatanut sen ja samalla oli lentänyt kaikkien kuoharilasit ja pullot pitkin lattiaa.. Mutta jostain syystä porukka haluaa vielä kutsua mut mukaan menoihinsa.. :D ehkä tuon pientä jännitystä juhliin: "millaisetkohan kilarit se tällä kertaa saa?" Tietenkään ikinähän näitä juttuja en saa vahingossakaan unohtaa, siitä pitävät muut huolen.. ja tietenkin kaikki uudet tuttavuudet saavat ensimmäisenä kuulla näistä "pikku kömmähdyksistä".. heh heh.. mutta tosiaan.. haluisin sanoa, että toi putkareissu herätti, mutta eihän sitä ikinä tiedä..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mistä johtuu, että viininviljelyalueilla ei törmää tuollaiseen ongelmajuomiseen? Oman maailmankuvan avartuminen ja ikävuosien kertyminen ovat kyllä minulle tehneet sen, että ei naurata tuo suomalainen känniörvellys yhtään. Olen oman osuuteni hoitanut silloin parikymppisenä, ylioppilaslakkia en ole yo-juhlien jälkeen päähän kehdannut panna, kun meni niin sottaisen näköiseksi, ja joskus olisin kyllä hengestänikin hölmöilyilläni päässyt ilman sinnikkään, tuntemattoman kanssaihmisen epäkiitollista pelastusoperaatiota. Mutta uskon ja toivon, että nuo ovat omalta osaltani jo taakse jäänyttä aikaa, seuraavat lätsät ovat jo pysyneet siistimmässä kunnossa, ja olen yrittänyt maksaa hengenpelastusvelkaani noukkimalla sittemmin muutaman muun epäonnisen hölmöilijän turvaan.

      Mutta siis mistä se oikeasti johtuu, että kännääminen on Suomessa niin kamalaa katsottavaa, mutta ei ole sitä varmaan missään perinteisellä viinialueella?

      Poista
    2. Anonyymi, kiitos putkareissun, lipastotanssin jne jakamisesta :D Tuli vähän parempi mieli, kun en selvästikään ole ainoa känniääliö maailmassa ;-)

      Minä olen päätynyt putkaan kerran eläissäni. Se tapahtui opiskeluaikana. Olin ollut jossain opiskelijabileissä, ja tulin kotiin, jossa seurustelukumppanini piti olla kotona. No, menin oven taakse, soitin ovikelloa. Ei vastannut. Tequilahuuruisessa pikku päässäni tulkitsin, että jätkä PERKELE vittuilee mulle, mutta minähän vielä saan sen jätkän avaamaan oven mulle. Ensin soitin sitä ovikelloa varmaan 5 minuuttia putkeen. Sen jälkeen aloin hakata ja potkia ovea, ja uhosin kaikenlaista, mm. että rikon ikkunan ja tulen siitä sisään jos et kusipää kohta avaa sitä ovea. Sieltä sitten tulikin poliisisedät jonkin ajan päästä. Ja kävi ilmi, että olin kännipäissäni mennyt ihan väärän talon ovea hakkaamaan, ei ollut meidän asunto ollenkaan. Ylioppilaskylän asunnot vaan oli niin kovin saman näköisiä keskenään kännisen mielestä...

      Poista
    3. Tuo on kyllä mielenkiintoinen ilmiö, ettei viinialueilla ole samantapaista ongelmaa alkoholista kuin Suomessa. Olisikohan osansa juuri sillä, ettei alkoholi ole siellä mikään kielletty hedelmä, jota "tuhmasti" otetaan kun halutaan tulla känniin ja sekoilla, vaan ihan ruokajuoma.

      Tosin, tiedän kokemuksesta että kyllä ainakin italialaiset ja espanjalaiset osaavat myös juhlia varsin kosteasti... Esim. häissä jossa olen ollut etelässä oli melkoinen meininki, ja lapset siellä seassa eikä kukaan nähnyt siinä mitään ongelmaa. Toisaalta eipä siellä kyllä kukaan räyhännyt tai ollut mitenkään pahantuulinen vaikka juovuksissa useimmat olivatkin. Eikä esim. jokaviikkoista juopottelua varmaan katsottaisi hyvällä tai baarisekoiluja pidettäisi kehuttavina saavutuksina. Täällähän tuntui joskus nuorempana, että kaveriporukoissa mitä pahempi sekoilu, sitä kiinnostavampi se muista oli.

      Poista

Lähetä kommentti