perjantai 16. toukokuuta 2014

Siis apua, rasvaprosenttini on 46,5!

Vanha vaaka lopetti toimintansa tuossa viime viikolla, ja tulipa ostettua tilalle kehonkoostumusta mittaava vaaka, Omron BF-508 malliltaan. Ajattelin, että se olisi kiinnostavaa tietää, paljonko itsessä on näin normaalipainon ylärajoilla olevana rasvaa, ja tuo kertoo vieläpä haitallisen sisäelinrasvan osuuden. Eihän nämä kotimittarit ole mitään valtavan luotettavia, mutta jos jotain suuntaa-antavaa ainakin noiden prosenttien kehityksestä kertoisi...

No, meninpä sitten tänään vaa'alle. Odotin että paino on noussut viime viikosta, koska tosiaan olen tässä pari päivää lievittänyt kurkkukipua syömällä jäätelöä ja juomalla kylmää limsaa. Se olikin noussut, puolitoista kiloa. Mutta pahempi shokki oli rasvaprosentti. Se nimittäin oli melkoisen yllättävät ja karmeat 46,5 prosenttia . Olen siis ihan virallisesti aito rasvapallero ja laardihylje, suhteellisen pienestä painoindeksistäni huolimatta. Toisaalta vaa'an mukaan sisäelinrasva on kohtuullisen siedettävällä tasolla, 7 kun normaaliarvot on 1-9. 

Tietysti sitten huvikseni myös googletin asioita rasvaprosentista. Yksi juttu mikä tuli vastaan on laskukaava, jolla rasvaprosentin voi karkeasti arvioida painoindeksin, iän ja sukupuolen perusteella:

Aikuisen rasvaprosentti = (1.20 x painoindeksi) + (0.23 x ikä) - (10.8 x sukupuoli) - 5.4
jossa sukupuoli 1, jos mies ja 0, jos nainen.

Soveltaen itseeni siis (1,20*25,5) + (0,23*40) - (10,8*0) - 5,4 = 34,4. Mutta todellisuus on kehonkoostumusvaa'an mukaan ennustetta karumpaa. Taidan olla erilaisilla dieettikokeiluillani ja takaisinlihomisillani saanut hävitettyä itsestäni viimeisetkin lihakset ja hankittua tilalle rasvaa, paljon rasvaa ja enemmän rasvaa!

Löysin myös allaolevan kuvan siitä, miltä eri rasvaprosenttien naiset näyttää.


No joo, valitettavasti kyllä näytän aikalailla tuolta 45% naiselta, samalla tavalla alusvaatteetkin uppoaa pehmeään läskiin melkein pois näkyvistä. Minusta muuten noista 30% vartalo on parhaan näköinen, sellainen jonka itse haluaisin itselleni. Nuo kolme ylintä on minusta suorastaan ruman kuivikkaita, ja 25%:kin näyttää enemmän teinitytön kuin aikuisen naisen kropalta. Mutta ehkäpä tämä karu rasvaprosentti vähän motivoisi taas yrittämään oikeasti laihtuakin välillä...

2 kommenttia:

  1. Huh, onhan se aika kova rasvaprosentti. Vaikka ei aivan todellinen olisikaan, on selvää, että rasvaa on paljon. Onneksi sisäelinrasva vaikuttaa olevan ok.

    Tarvitsisit lihaskuntotreenejä. Tiedän kyllä, että et pidä hikoilusta etkä lihaskuntoilusta, ja sinulla on koirasi, jotka vaativat läsnäoloa työpäivän jälkeen.

    Luuletko, että pystyisit kotitreeniin käsipainoilla edes kolme kertaa viikossa? Olethan sitoutunut mittavampiinkin, kuten Metdod Putkistoon tehotreeniin. Kunnon käsipainoilla (ei kaksikiloisia) tekisit edes hauikset ja allit sekä kyykkäisit painot käsissä. Lisäksi vatsoja ja selkääkin.

    Lihaksettomuudessa on vielä se juttu, että vaikka olisi kuinka hoikka, koko keho alkaa vanhemmiten ikään kuin valumaan maata kohti. Se ei kaunis näky. Tuollaisia 10 - 12 prosentin naisen lihaksia ei ole mielestäni tarkoituksenmukaistakaan saada, ja nuo lihakset olisivat liki ammattimaisen harjoittelun takana. Kiinteys riittää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uskon itsekin että tuo rasvaprosentti on varmaan melkoisen oikea, ja että se selittää sen, miksi näytän huomattavasti paksummalta kuin mitä painoindeksi ja esim. mybodygalleryn kuvat samanmittaisista ja painoisista naisista antaisivat olettaa. Olen juurikin semmoinen löllyvä makkarakasa, löysää lihaa paljon.

      Tuo on ihan totta tuo iän myötä valuminen kyllä, olen sen jo huomannut itsessäni, sekä kropassa että varsinkin naamassa, jossa ennen pyöreät pulloposket on valahtaneet sittemmin roikkuviksi bulldogposkiksi. Ja kyllähän rinnat ja takapuolikin on alkaneet melkoisesti painovoiman vaikutusta tuntea. Mä en ikinä uskonut että ihmiset takamus voi ROIKKUA, ajattelin että se voi olla toki iso ja pullea ja sellumuhkurainen ja leveä jos on painoa liikaa, mutta minä olen onnistunut kehittämään melko litteän mutta roikkuvan löllötakapuolen itselleni ;-)

      Pääasia varmaan on saada painoa pudotettua, että sitä selvää liikarasvaa häviää. Mutta oikeassa olet tuon kanssa, että myös lihaksia täytyisi saada lisää. Kyllä tuollainen kotitreenaaminen muutaman kerran viikossa olisi ihan mahdollisuuksien rajoissa. Aloitinkin jossain vaiheessa Pilates-treenit, joihin kuului esim. punnerruksia, vatsa- ja selkäliikkeitä jne mutta sitten taas tuli työkiireet ja yleinen ei-jaksa-mitään -kausi ja se jäi... Voi kunpa itsekuria myytäisiin jossain kaupassa ;-)

      Poista