lauantai 15. maaliskuuta 2014

Viikko maidotta ja viljatta - paino -2,1 kg!

Nyt on ensimmäinen viikko paleodieettikokeilua takana, ja aamupunnituksella oli erittäin iloinen yllätys: paino oli laskenut peräti 2,1 kg viimeviikkoisesta lukemasta! Nesteen poistumista tuo varmasti on suurelta osin, koska tosiaan se edellinen viikko meni stressiahmiessa ja sellainen suolaisen ja makean mättäminen kerää nestettä. Mutta silti, yleensä muuten minun on vaikea ollut saada edes sitä nesteen kertymistä pois nopeasti, olen huomannut että jopa kertajuopottelun vaikutusten poissaaminen on yleensä kestänyt viikkokausia.

Olen muutenkin tosi positiivisesti yllättynyt, ja aion jatkaa samalla linjalla. Nälkä ei ole ollut ollenkaan, päinvastoin, koko ajan on kylläinen miellyttävä olo. Ja jostain syystä ei ole mitään mielitekojakaan, vaikka odotin kovaa leivän ja pastan ja alkoholin himoa. Mutta ei, ei tee mieli mitään erityistä ruoka-ainetta. Silti Kiloklubin mukaan kalorit jäävät varsin alhaisiksi, jonnekin 1300 kcal / pv tasolle. Ilmeisesti runsas proteiinin syönti pitää yllä kylläisyyttä. Lisäksi vatsan turvotus on kokonaan kadonnut. Minulla on lapsesta asti ollut niin, että olen aamuisin  herännyt litteävatsaisena, mutta heti kun olen syönyt jotain, on kuin olisin niellyt potkupallon. En ole pitänyt sitä minään ongelmana, koska minulla ei kuitenkaan ole ollut mitään vatsavaivoja, ei ripulia, ummetusta, ilmavaivoja tms. Mutta nyt tämän viikon aikana vatsa ei ole aamuisesta turvonnut miksikään. Jotenkin ilmeisesti joko vilja tai maitotuotteet ovat ylläpitäneet sitä turvotustaipumusta.

Lisäbonus on erittäin energinen ja hyvä olo, joka tosin saattaa selittyä silläkin kun on pitkän stressijakson jälkeen päässyt stressitilanteesta eroon. Mutta on joka tapauksessa huvittavaa kun tämänikäinen tukeva akka haluaisi koiria ulkoiluttaessa pomppia kuin pikkulapset, kun vaan on niin paljon energiaa että sitä haluaisi leikkisästi purkaa :)

Yleisiä ajatuksia paleodieetistä tai vähähiilihydraattisuudesta

En kuitenkaan usko niitä väitteitä joita on esitetty monessa lukemassani lähteessä, että vilja ja/tai maitotuotteet olisivat ihmiselle lähes myrkkyä. Joillekin ne ei varmaan sovi, tai jompikumpi niistä, monelle sopii. En myöskään ole ajatellut että itse luopuisin lopullisesti noista. Kuitenkin, sekä viljat että useimmat maitotuotteet ovat aika kaloritiheitä ruoka-aineita, joten minusta tuntuu ihan järkevältä laihduttaessa jättää ne pois (tai ainakin vähälle), kun kerran ilmankin voi hyvin elää, niistä kun ei saa mitään välttämättömiä ravintoaineita joita ei saisi muualtakin. 

Oma suunnitelmani on siis että jos edelleen tuntuu hyvältä, jatkan ilman viljaa ja maitoa toistaiseksi. Sitten jos/kun pääsen lähemmäs tavoitepainoani, alan miettiä noiden lisäämistä kohtuumäärissä ruokavalioon. Ehkä ensimmäisenä maitotuotteiden (juustot varsinkin), koska ne eivät kerää nestettä kuten hiilihydraatit.

6 kommenttia:

  1. Melkein jo tässä alan itsekkin innostumaan kyseisestä dieetistä...!Pitäisi vaikka kokeilla,edes tuo viikko.Huomasin että perunaa sentään syöt joten ei siihen mielestäni paljoa enää kyllä viljatuotteita tarvitse.Viljoistahan saadaan tarvittavat hiven,-ja kivennäisaineet ja sitä on todella reilusti niin paljon parjatussa perunassa!!Voisitko kertoa koko viikon ajalta mitä olet syönyt?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Teen tässä pian oman postauksen noista viikon syömisistä, kun kerran asiaa kysyttiin :)

      Tuo peruna on salittua paleolla, mutta varsinkin jos on laihdutustarve, sitä suositellaan syömään erittäin kohtuudella, ei päivittäin ainakaan. Minä olen syönyt viime viikolla sitä kerran, ja tänään aion syödä yhden ison perunan verran oliviiöljyssä paistettuna kalan kanssa. Mutta muuten lisukkeet on olleet vähähiilarisempia ja -kalorisempia vihanneksia. Tosiaan pian ilmestyvästä postauksesta näkyy mitä :)

      Noista viljan ja perunan ravinteista - oman selvittelyni mukaan niissä näyttää olevan hyvin vähän jos lainkaan mitään sellaista, mitä ei saisi muualtakin. Siksi minusta tuntuukin kätevältä jättää ne pois tai vähentää jos on tarve vähentää kalorinsaantia. Vähennysstrategioita on toki muitakin, mutta ainakin itselläni ne on helposti johtaneet näläntunteisiin tai mielitekoihin. Esim. rasvaa voi vähentää: käyttää kevyttuotteita, höyryttää paistamisen sijaan jne, mutta itse en tunnu voivan kovin hyvin vähärasvaisella. Ruoan määrääkin voi vähentää, mutta minun ainakin on vaikea kestää näläntunnetta ja sorrun lopulta ahmimaan. Tällä hetkellä tuntuu että tuo että vähnetää hiilariruokia saattaa toimia minulla erinomaisesti laihdutusvaiheen keinona vähentää kalorinsaantia.

      Poista
  2. Eikö siis mitään maitotuotteita?Juustoa,kermaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Paleodieettiin maitotuotteet ei kuulu, koska ne on tulleet ihmisten ruokavalioon vasta suhteellisen myöhään ja teoria on, että niihn ei ole sen takia täysin sopeuduttu.

      Itse olen välttänyt maitotuotteita muuten, paitsi että kun tykkään juoda illalla ennen nukkumaanmenoa kupin teetä, ja inhoan teetä ilman maitoa, olen noin kolmasosakupillisen luomukevytmaitoa siihen teehen kyllä laittanut. Mutta en ole käyttänyt juustoja, kermaa, rahkaa tms muuten. Pääsyy siihen on, että minulle rasvaiset juustot on olleet aina iso himonkohde, ja pelkään että söisin niitä ihan liikaa, jos ne itselleni nyt sallisin. Haluan pitää nyt alkuun tiukkaa linjaa ja ottaa ne sitten kohtuumäärissä mukaan kun paino on vähän enemmän laskenut.

      Sinänsä tämä paleokin on yksi sovellus vähähiilarisesta dieetistä, ja perus-vähähiilarisellahan useimmat käyttävät maitotuotteita. Ja laihtuminen onnistuu useimmilta niinkin. VHH:lla sitten ollaan vaan kaloriensaannin vähentämiseksi tiukempia hiilarien suhteen vastapainoksi maitotuotteiden kalorille, mutta paleolla taas voi kohtuudella syödä peruna, bataattia, hedelmiä, jopa valkoista riisiä (tosin laihdutusvaiheessa useimmat suosittelevat jättämään varsinkin perunan ja riisin tosi vähiin tai pois) mutta sitten maitotuotteet kalorinlähteenä jää pois.

      Poista
  3. En ole ollut varmaan tarpeeksi hereillä koulussa historian,maantiedon taikka bilsan tunnilla joten täysin kunnon käsitystä kyseisten ajankohtien historiasta ei ole.Mutta eikös niin kauan kuin ihmisiä on ollut,on eläimiä käytetty ravintona ja myös niiden maitoa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eläimiä on kyllä käytetty äärimmäisen pitkään, metsästäjä-keräilijänä ihminen on valtavan pitkän ajanjakson evoluutiotaan viettänyt. Omien tietojeni mukaan maidon käyttö tuli kuitenkin mukaan vasta maanviljelyksen myötä, kun eläimiä alettiin tarhaamaan ja ihmiset muutenkin asettuivat asumaan enemmän paikoilleen vaeltavan paimentolaiselämän sijaan. Tiede-lehden juttu näyttäisi vahvistavan asian että vasta maanviljelysaikakaudella on käytetty maitoa (maanviljelyksen sanotaan alkaneen noin 10 000 vuotta sitten) http://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/maidon_historia_piteni

      Mutta siis en ole sitä mieltä että tästä johtuen maito olisi varsinaisesti huono juttu, enkä itsekään aio jättää sitä pysyvästi pois koska itselleni se ei aiheuta mitään oireita. Omat syyni pysyä toistaiseksi erossa maitotuotteista on vain kalorinsaannin vähentämiseen liittyviä, minä kun en pidä mistään vähärasvaisista maitotuoteesta kuten rahkat tai raejuustot, jotka olisivat harmittomia tuossa mielessä.

      Poista