Osapaastolla 1,5 kk: kokemuksia

Minä aloitin ravitsemusterapeutin luvalla 16:8 osapaaston 8.5.2015. Siis sellaisen, jossa kaikki ruoka mitä syödään päivässä, syödään 8 tunnin syömisikkunan aikana. Muuna aikana ei syödä tai juoda mitään kaloripitoista. Mustaa kahvia tai kevytcolaa saa juoda.

Arvasin, että tämä ruokailutapa sopii minulle hyvin, koska olen aina ollut sellainen ettei pitkä ruokailuväli aiheuta mulle mitään ikäviä oireita kuten nälkää tai heikotusta. Olen yleensä syönyt niin että syön klo 13 töissä lounaan, ja klo 20-21 kotona päivällisen. Useimmiten en syö siinä välissä mitään. Joskus jos lounas oli kovin kevyt, on töistä tullessa ollut nälkä, ja sitten olen syönyt vähän pähkinöitä ja hedelmän.

Ja sitten on tietysti ne pahuksen poikkeukset. Juhannuksen nyt sallinkin itselleni, että silloin tissuttelen jokusen kaljan ja sen kanssa jotain naposteltavaa, aikaikkunoista viis. Mutta on sitä taas tälläkin jaksolla pari kertaa tullut sorruttua ahmimistyyliseen käyttäytymiseen jonka jälkeen, kuten mulla aina ahmimisen jälkeen, on ollut ruokahalu ihan sekaisin useamman päivän: jatkuva nälkä, joka ei normiruoasta tyydyty vaan kroppa huutaa ranskanperunaa, majoneesia, sokericolaa, olutta, ällömakeaa irtokarkkia. En onneksi ole tällä jaksolla jäänyt kiinni monen päivän ahmimisiin vaan se on ollut yksi ilta ja seuraavana päivänä ehkä joku ylimääräinen suklaapatukka välipalaksi.

Lopputulos: painonpudotus 2 kg. Eli ei mikään ihmeratkaisu mulle nopeaan painonpudotukseen, mutta alaspäin kumminkin. Hidastahan se on kaikilla menetelmillä mulla ollut. Iloisempi yllätys on että jostain syystä nyt on alkanut lähteä läskiä mun pahimmasta ongelmakohdasta eli vyötäröltä ja vatsalta. Tuntui että ihan kuin olisi jonkinlainen näkyvä vyötärö ilmestynyt tynnyriakkaan esiin ja mittasin: 89 cm oli ympärys :) Pahimmillaanhan se on ollut 107 cm ja vuoden alussa vielä tuskailin sen kanssa että taas on metrin ylittävä vyötärönympärys. Tiedä sitten pitääkö jopa ne paikkansa kun sanovat että osapäiväpaasto voi vaikuttaa suotuisasti hormonitoimintaan ja sitä kautta auttaa siihen että läski jakautuu vähemmän rumasti ja haitallisesti kroppaan.

Kokonaispainonpudotus 4,5 kuukaudessa jotka olen ravitsemusterapeutin ohjauksessa laihduttanut, on nyt siis -7,4 kg. Ei supernopeaa todellakaan, mutta olen silti tosi tyytyväinen, varsinkin kun tuntuu että tätä voi saada jatkettuakin varsin kivutta, ilman äärikuureja ja kauheaa tahdonvoiman tarvetta.

Melko onnistuneen painonpudotusjakson kunniaksi meikäläinen päätti mussuttaa tänään kotitekoisen hampurilaisen, johon laitoin valmiina ostettua nyhtöpossua, kaalista, porkkanaraasteesta ja öljy-etikkakastikkeesta tehtyä salaaattia, chilimajoneesia, sekä päälle vielä tuoretta mangoa. Sellaista laihdutusruokaa :D


Kommentit