Töissä on nykyisin ihan mukavaa, vaikka ennen inhosin tätä

Tänään tuli mieleen, tässä työpäivää lopetellessani, että en enää inhoa ollenkaan työtäni. Viimeiset 15 vuotta olen siitä valittanut, ja ajoittain kitissyt tänne blogiinkin, että yhyy kun olen väärällä, taipumuksiini ja lahjakkuuksiini sopimattomalla alalla, tai että tämä on ahdistava kultainen häkki josta en pääse ulos koska hyvä palkka estää lähtemästä samoin kuin se etten vieläkään tiedä miksi haluaisin isona. Olen pyöritellyt päässäni ajatuksia siitä, miten typerä olikaan päätös valita itseäni kiinnostamaton ammatti sen perusteella, mistä saisi todennäköisesti töitä ja hyvää palkkaa. Olen fantasioinut milloin mistäkin ammatista: kirjailijan, tai sitten jonkun käsillä työtä tekijän, esim. kampaajan tai maalarin ammatista, kuvitellen että kunhan pääsisin tästä IT-helvetistä, elämäni olisi parempaa, silti vaikka palkka laskisi puoleen.

Nyt minusta tuntuu että kaikki tuo sisäinen ja ulkoinen kitinä on ollut vain turhasta murheesta kiinni pitämistä. Mitään vikaahan tässä työssä itsessään ei tunnu olevan, sen jälkeen kun vaan on tehnyt sen asennemuutoksen, ettei enää valita ja kritisoi sitä päässään koko ajan, ja haaveile muusta. Hurjaa ajatella, että ei se työ ole minulle aiheuttanut kaikkea sitä ahdistusta ja kärsimystä jota olen sen kanssa kokenut, vaan minä itse, minun suhtautumiseni työhön. Olisihan tämän voinut vähän nuorempanakin ymmärtää, mutta en ymmärtänyt, ja jos joku olisi minulle tullut tällaisia puhumaan, olisin suutahtanut ja selitellyt jotain tyyliin että sinä et tiedä mitä helvettiä tämä on kun ei yhtään kiinnosta koko ala ja ei ole lahjoja ja blaa blaa.

Mikä on muuttunut?


Ulkoisesti työssäni ei mikään. Kiirettä ja stressiäkin riittää. Mutta minä vaan otan hetki kerrallaan sen homman joka on sillä hetkellä prioriteettijonossa päällimmäisenä, ja alan tehdä sitä. Ja silloin kun teen sitä, en mieti muita hommia - yksi iso ahdistuksen lähde aiemmin oli se, että kun tein yhtä hommaa, samalla päässä pyöri taustalla ahdistunut ajatusmylly siitä, että tähän ei saisi kulua paljoa aikaa, koska se ja se hommakin pitää hoitaa ja niitä ei ehdi ajoissa jos tähän menee liikaa aikaa. Tuntui kuin olisin käynyt jatkuvaa hullua kilpajuoksua kelloa vastaan, jossa vuorellinen erilaisia töitä aina odotti tekemistään, painaen päälle ahdistavasti. Nyt asenteeni on, että teen sitä tahtia kuin nyt teen, miettimättä lopputulosta tai ehtimisiä. Jos myöhästyy, niin ei voi mitään, eipä se asia stressaamallakaan parane. Itse asiassa olen huomannut että päinvastoin tilanne paranee kun ei stressaa, sillä sitä saa enemmän aikaan kun ei koko ajan tuskanhiki otsalla patista itseään tekemään nopeammin ja tehokkaammin, vaan ihan rauhassa pysähtyy miettimään ja tekemään.

Vielä tärkeämpää kuitenkin on se, että olen lopettanut jatkuvan työhön liittyvien asioiden sisäisen tuomaroinnin: jatkuvan jokaisen asian jakamisen hyvään tai huonoon, vastenmieliseen tai ok:hon, joksikin mitä en halua tehdä tai sitten sellaiseksi joka on kiinnostava. Asiat itsessään ovat neutraaleja, eivätkä sisällä kärsimystä, mutta jos minä itse leimaan jonkun, vaikka tietyn palaverin, turhaksi ja ahdistavaksi paskaksi johon minut raukka vastoin tahtoani pakotetaan vaikka olisi oikeaakin työtä tehtäväksi, niin kyllähän se vitutusta kerää joutua sinne palaveriin. Enää en jaksa vastustaa sisäisesti, vaan totean vaan, että tämäkin on osa työtäni, joka pitää vaan hoitaa. Ei se ehkä kivaa ole, mutta en jaksa tehdä siitä vielä inhottavampaa vastustamalla sisäisesti.

Hankalia ihmisiäkään en jaksa enempää murehtia. Tiedän, että tietyt ihmiset joiden kanssa työn yhteydessä on oltava tekemisissä ovat haastavia, mutta en viitsi uhrata niille ja niiden "perseilyille" sen enempää aikaa ja ajattelua kuin mitä tilanteen hoitaminen vaatii. On ollut aika, jolloin olen työpäivän jälkeen kotonakin tuohtuneena miettinyt, että mitä törkeää se ja se sanoi tai teki, ja miten minua on loukattu, että ikinä en enää halua olla sen tyypin kanssa tekemisissä (no vähän pakko tosin on, jos se on vaikka suurasiakkaan edustaja). Nyt annan törkimyksen päästellä vinoilunsa ja loukkauksensa, mutta keskityn sen työhön liittyvän asian hoitamiseen mitä varten siinä nyt kommunikoidaan, ja annan ylimääräisen kohinan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Enkä tasan tarkkaan mieti sitä enää kotona!

En myöskään jaksa enää miettiä omaa riittämättömyyttäni tai sitä, sanoinko jossain tilanteessa
nolosti. Tämä on ollut teini-iästä minun spesialiteettini: vatvoa sitä kuinka ruma, tyhmä, surkea ja nolo olen, ja muistella iltaisin päässäni päivän sanomisiani arvostellen niitä ankaraan sävyyn, häpeän puna korvissa. "Voi ei, miksi en ole sosiaalisesti sujuva, miksi taas töksäytin niin, kuolen häpeästä!" Keski-ikäisenä sitä tajuaa, että mikään töksäytykseni ei maailmaa kaada, joten miksipä niitä niin vakavasti ottamaan. Olen mitä olen enkä muuta voi. Sanottu mikä sanottu, ja turha sitä enää pohtia, kun ei se pohtimalla muutu.

Loppujen lopuksi kyse on henkisestä riippumattomuudesta oikein mistään tai kenestäkään. En kaipaa ihmisiltä mitään, en hyväksyntää enkä positiivista palautetta enkä mitään erityistä, niinpä heillä ei ole oikein aseita syvästi minua loukatakaan. Itsetuntoni ei riipu toisten palautteesta enää. Työn suhteen ennen pelkäsin potkuja, mutta nyt ajattelen, että jos niin käy, niin käyköön: niin niitä on työttömiä muitakin pilvin pimein ja nekin jotenkin pärjäävät. Niinpä voin elellä päivästä toiseen työssänikin ihan rauhassa, antaen vaan sen tapahtua mitä tapahtuu, miettimättä sen enempää.



Kommentit

  1. Aivan LOISTAVA teksti, mikä todella pisti myös analysoimaan omia ajatuksiani! Miksi turhaan veisin työmurheita kotiin murehdittaviksi kun niitä ehtii ihan töissäkin murehtia?! Ja niin monen muunkin ajatuksesi kanssa olen samaa mieltä, kun olen negatiivisilla ajatuksilla pyörittänyt työpäiväni. Asiathan on oikeastaan ihan jees, vaikka korjattavaa paljon olisikin ja jokaisella työpaikalla on niitä mulkvisteja, joiden naamaa ei halua nähdä yhtään sen enempää mitä pakko! :D
    Pakko todeta vielä, että sinun onnistuneen painonpudotuksen myötä huomaan tekstiesi sävyn myös muutenkin muuttuneen positiivisempaan suuntaan, eikä kaikki tekstit ole pelkkää "negistelyä" ja "olispa kaljaa" -meininkiä! :D Voit selkeästi laihtumisen myötä nyt hyvin ja olet selkeästi ylpeä tuloksista, joita olet saavuttanut etkä vain "mollaa" ja hauku itseäsi. :) Mahtavaa! Keep up the good work! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä minusta tosiaan tuntuu että olen jotenkin muutenkin löytämässä voimavarani, kun tämä laihdutushommakin sujuu. Minulla on ollut taipumusta ajatella, että olen luuseri jonka täytyy vaan lusia tämä elämä läpi (toivoen ettei tätä sentään kovin pitkään tarvi kärsiä vaan joku tauti veisi jo nuorena), ja kroonisesti epäonnistuva niinkin simppeli asia kuin painonhallinta on ollut minulle vain lisätodiste siitä, että minusta ei ole mihinkään, ei niin yhtään mihinkään pieneenkään asiaan. Joten ainoa mitä voin on kaljalla lievittää olemassaolon tympeyttä ja jaksaa päivästä toiseen.

      Laihduttamisen myötä olen yleisemminkin herännyt sille tosiasialle, että minä voin vaikuttaa asioihin ja onnistua. Asiassa varmaan auttaa myös pakkokatko alkoholista. Jos aina kun vituttaa tai tympii, on mahdollista lääkitä olo pois muutamalla kaljalla, niin eipä sitä kauheasti tule syvemmin mietittyä että miksi minusta nyt tuntuu tältä ja että onko omalla ajattelullani osuutta siihen. Zit vaan, tölkki auki, ja ongelma on hetkeksi korjattu.

      Nyt ei ole voinut tehdä noin, joten on ollut pakko vaan elää olojensa ja ajatustensa kanssa selvin päin, ja on alkanut valjeta tosiaan oman ajattelun erittäin negatiivinen ja ahdistava luonne. Ja koska minä itse ajatukseni ajattelen, eikä jokin riivaaja päässäni, niin minä voin myös vaikuttaa ajatteluuni ja parantaa elämääni siltä osin, kuin sitä huonontaa omat negatiiviset tulkinnat ja sisäinen valittaminen.

      Poista
  2. Todella hyvä kirjoitus ja aivan totta kaiken lisäksi! Asiat ovat vain asioita, ihmiset itse antavat niille merkityksen. Pätee tietysti lähinnä ns. pikkujuttuihin, jos jotain oikeasti kamalaa tapahtuu, ei siihen tietenkään pystyisi suhtautumaan kovin neutraalisti.

    Esimerkkisi innoittamana aloitin (eilen...) "osanutrauksen", eli syön pussikeittoja (merkistä viis) kaksi ateriaa päivässä, joko aamupalan tai välipalan ja päivällisen. Muuten normaalisti ja yhden kohtuullisen herkkupäivänkin sallin viikossa. Perusruokavalioni on ihan kunnossa, mutta olen aina vetänyt siihen päälle kaikkia herkkuja ylenmäärin ja turhaudun tosiaan myös kalorilaskennan avulla tapahtuvaan painonpudotuksen hitauteen. Jos tästä nyt edes jonkun alkutsempin saisi. Tavoitteena olisi pudottaa 15 kg. Tsemppiä omaan projektiisi! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä olen, outoa kyllä, osannut suhtautua aika rauhallisesti isoihin asioihin jo vuosia. Tokihan sitä vaikka kuollutta läheistä tai lemmikkiä itkee aikansa, mutta jotenkin on sittenkin taustalla ollut varmuus ettei tässä mitään hätää ole, tämä on vain elämää jossa nyt kuoleminen (ja muut menetykset) ovat luonnollinen osa, joita vastaan ei ole mitään järkeä kapinoida henkisesti niiden vääjäämättömyyden takia.

      Mun ongelma on ollut juuri ne pikkuasiat tai ajat jolloin päällisin puolin ongelmia ei ole. Näissä pääni on täyttynyt kaikenlaisesta valituksesta ja arvostelusta ilman että olen sitä oikein kunnolla edes tiedostanut - tai ainakaan en ole tiedostanut sitä, että minun ei olisi pakko ajatella niin enkä sen valituksen vaikutusta omaan mielialaani ja elämänlaatuuni. Olenpa vain kokenut olevani geenieni, ulkoisten olosuhteiden sekä sattumien viaton uhri, jonka elämä nyt vaan on ahdistavaa syistä joihin en voi vaikuttaa.

      On se melkoista huomata, kuinka paljon ulkoisesti katsoen ongelmattomia elämän hetkiä olen pilannut esim. itseni ja ominaisuuksieni negatiiviseen märehtimiseen ja itsesääliin. Tästä hyvä kuvaus on muistot lomamatkalta, jolla olisin voinut nauttia auringosta, värikkäistä etelän kukista, ihmisten katselusta ja kaikesta muusta hyvästä. Mutta ei, minun päässäni pyöri ahdistava mylly: "Hävettää olla näin ruma, ei kukaan muu ikäiseni näistäkään ihmisistä näytä yhtä rumalta", "Kaikilla muilla on puoliso tai perhe, vain minä olen yksin. Mitä tällainen kenellekään kelpaamaton ja hyödytön ihminen tekee tuhlaamassa luonnonvaroja tällä planeetalla?", "Ok, olen täällä kauniilla rannalla tai katsomassa upeita taideaarteita museossa, mutta enhän minä voi näistä nauttia, koska olen ihan yksin enkä voi jakaa kokemustani kenenkään kanssa, yhyy, sääli itseäni". Ja sitten kaljalle, niin ei enää pyöri moiset ajatukset. On se aika kauheaa tässä iässä tajuta, että kaikki tuo ahdistus on ollut turhaa ja käytännössä itse valittua, koska minähän sen valitsen, mitä ajatuksia pyörittelen ja mihin keskityn.

      Tsemppiä sulle myös osanutraukseen :)

      Poista
    2. Monestihan just masennusta lääkitään alkoholilla, eikä kaikki ole "itse valittua" aina...

      Oletko lukenut Anja Snellmanin Antautuminen-kirjan? Lueskelin sinun vanhoja kirjoituksia, ja jos muistan tuon kirjan oikein, niin vähän samansuuntaiselta kuulosti jotkut jutut.

      Poista
    3. Sori, oli kyllä minulta kökkö kommentti tuo edellinen :) Ensinnäkin, olen eri Anonyymi kuin tuo aikaisempi. Olen uusi lukija, ja tosiaan luin aika paljon noita sinun vanhoja kirjoituksia. Hienoa pohdintaa paljon, ja kommenteissa hyvää keskustelua! Itsellä paljon samaa, tyytymättömyyttä itseen ja omaan elämään jne. Tällä hetkellä sinulla kyllä näyttää menevän paljon paremmin kuin minulla, hyvä homma!

      T. Mima

      Poista
    4. Varmasti masennusta lääkitään alkoholilla, mutta mikä sitten on masennusta, ja miten sitä pitäisi lääkitä, onkin vaikeampi kysymys. On varmasti olemassa ihan biologisperäistä, aivokemian sekoiluista johtuvaa masennusta, joka tarvitsee lääkkeensä - ja mieluummin lääkärin määräämät kuin alkoholin. Sitten on taas minun kaltaisiani, joiden ajattelu ja tunnemaailma on paljon ollut masentuneen kaltaista, mutta on kuitenkin johtunut lähinnä tiedostamattomista omista negatiivisista perususkomuksista ja ajatuksista - onko se masennusta sitten? Itse en koe, että olisin koskaan ollut varsinaisesti masentunut, tai että masennuslääke olisi ollut parempi apu kuin alkoholi (joskaan tuskin huonompikaan). Sekä lääke että alko joka tapauksessa olisivat tuoneet apua akuuttiin tympäisyyn ja ahdistukseen, mutta toisaalta estäneet kyseenalaistamasta ja kohtaamasta omaa ajatteluaan kaikessa karuudessaan.

      En ole lukenut tuota Snellmanin kirjaa. Olen joskus kauan sitten lukenut jotain Snellmanilta enkä tykännyt yhtään, joten ei ole tullut kiinnitettyä huomiota hänen kirjoihinsa.

      Poista
  3. Hyvin kirjoitettu (miinus kirosanat). Olen myös huomannut että ainoastaan IKÄ ja eletyt vuodet ovat jopa huomaamattani ja pikkuhiljaa tehneet tuon saman asenteen ettei välitä siitä mitä muut ajattelevat, tai aina vain vähenemään päin.
    Olen samaa ikäluokkaa kuin sinä, loppupeleissä emme pääse siitä eroon ettemmekö jollain tavoin muiden mielipiteistä tai ympäröivästä todellisuudesta välittäisi tai joutuisi sitä huomioimaan niin kauan kuin olemme yhdenkään ihmisen kanssa tekemisissä. Mutta noin yleiseltä kannalta helpottavaa kun ei tarvitse stressata niin paljon eikä ottaa kaikkea vakavasti :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Käytännön tasolla toki ei pääse eroon toisten huomiomisesta ja heidän mielipiteistään välittämisestä, esim. jos esimieheni on jotain kielteistä mieltä mun työtavoista, niin kyllä se vaan on parasta huomioida jos haluaa työpaikassa jatkaa. Mutta tunnetasolle sitä palautetta ei tarvitse päästää, eikä alkaa ajatella dramatisoivasti että minä olen huono, häpeän, inhoan itseäni. Tai että inhoan sitä kielteistä palautetta antanutta esimiestä.

      Osa palautteesta voi toki olla oikeastikin kohtuutonta, mutta siihenkin olen oppinut iän myötä suhtautumaan aika rauhallisesti: siinä missä ennen ajattelin jotain tyyliin "hyi että kun tuo ihminen on V-mäinen ja todennäköisesti vihaa minua henkilökohtaisesti ja siksi piinaa ihan huvikseen", niin usein näenkin ahdistavien kommenttien kumpuavan jostain muusta, esim. kommentoijan omasta stressistä tai tarpeesta kohottaa itsetuntoaan koska se on jotenkin kärsinyt. Sama ihminen voi olla toisessa mielentilassa ihan erilainen, pohjimmiltaan mukavakin, onpa vaan vähän toisille hankala tapa reagoida esim. stressiin.

      Poista
  4. Tässäpä ammattiylpeyden tueksi.

    http://www.hs.fi/talous/a1461983211887?jako=7ee6a6e3579f1c4ea3f0e1410398f58a

    -KKi-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen muuten aina ollut omasta työstäni sitä mieltä, että se on äärimmäisen yksinkertaista, ja kuka tahansa suunnilleen keskivertoälykäs pystyisi hyvin tekemään sitä vaikka kuukauden työssäoppimisella. Niinhän ne tuolla Intiassa on kauan tehneetkin, että ehtona koodarikurssille pääsy on lukutaito, ei muuta, ja kyllä nekin tekemään oppivat.

      Joskus huvittaa kun ihmiset luulevat että koodaaminen on jotenkin matemaattista lahjakkuutta vaativaa ja täytyy olla tosi älykäs sitä tehdäkseen, mutta kyllä perus bisnessoftan koodaus on erittäin rutiininomaista apinanhommaa, joka kysyy lähinnä tylsistymisen sietämistä, ei muuta.

      Poista
  5. Moi! Kiitos blogistasi! Löysin tämän juuri... Olen IT-alalla ja pientä kamppailua tämä on miesten ja välillä omien ajatusten keskellä. Jokseenkin tuo lohtua nämä kirjoituksesi...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva jos on jotain iloa kirjoituksistani :) On sitä itsekin tullut monet, monet kerrat kaduttua alavalintaa ja vielä pari vuotta sitten neljänkympin kriisissä ajattelin että vaihtaisin kokonaan alaa (samoin kuin ajattelin perustaa perheen, muuttaa ulkomaille ja ties mitä hassutusta jotka ei sovi luonteelleni ollenkaan). Onneksi en saanut aikaiseksi, koska nyt jo ihan taas viihdyn työssäni.

      Poista

Lähetä kommentti