Kävin värianalyysissä

Olen päättänyt ryhdistäytyä homssuisen ulkonäköni suhteen, ja tämä on siinä ensimmäinen askel: kävin värianalyysissä. Minulla kun ei ole ollut oikein hajuakaan siitä mitkä värit mulle sopii, tai välillä on tuntunut ettei mikään sovi. Yleensäkään en kauheasti ole omaa ulkonäköäni ajatellut, peiliin katsoessa vaan todennut että olen vaan tämmöinen ruma, lyhyt ja pönäkkä tumma "rusina", eikä siinä pakkelit tai vaatteetkaan auta. Ei asia minua juuri ole sinänsä kiusannut, mutta on kyllä aiheuttanut välinpitämättömyyttä pukeutumisen suhteen. Mutta nyt on päällä ryhtiliike "Kaljamahaleidi tyylikkääksi - eroon halvoista teinirytkyistä" ;-)

Miten värianalyysi tehtiin?

Kävin analyysissä Taikapeili-nimisessä liikkeessä Helsingissä. Analyysiin kuului kaksi konsultaatiota, jossa ensimmäisessä etsittiin minulle sopivat värit, sitten laitettiin tilaukseen väripaletti, ja kun se saapui, oli toinen konsultaatio jossa neuvottiin paletin ja värien käyttöä. 

Tämänvärinen ihminen olen...
Sopivat värit etsittiin eriväristen huivien avulla peilin edessä niin, että pystyin itsekin katsomaan miltä oma naama näytti erilaisten värien rinnalla. Huomasin aika dramaattisiakin eroja sopivuudessa itsekin, esim. hailakka pinkki ja joku lämmin ruskea saivat ihon näyttämään todella sairaan väriseltä. Hassua kyllä, etten ole asiaa huomannut ilman värianalyysia, ja erityisesti niitä ruskeita vaatteita mulla on ollut paljonkin varsinkin talvivaatteissa. Jotenkin sitä ei vaan huomaa sopivuutta tai sopimattomuutta niin hyvin kun kokeilee sovituskopissa jonkun yhden vaatteen vaan, eikä ole värianalyysin tapaan peräkkäin kokeiltavissa monia vaihtoehtoja. 

Jokseenkin yllätyksekseni, mutta näin jälkeenpäin ajatellen myös ilokseni, kävi ilmi että mitä hurjempiin ja puhtaampiin väreihin mentiin, sitä paremmalta näytin. Tulipunaista, fuksiapinkkiä, tummaa liilaa, kirkkaankeltaista, turkoosia tai kirkkaanvihreää - toimii! Musta ja valkoinen myös. Mutta lämpimät ruskea, keltavihreät, puuteripinkki tai harmahtavansininen, kaikki kovin murrettu ja lämmin ja hentoinen - ei... Värityypikseni todettiin Vastakohtainen Talvi.

Paletti ja saamiani neuvoja värin suhteen

Alla kuvassa saamani väripaletti, joka sisältää minulle sopivia värejä. Melkoinen kirkkaiden ja vahvojen värien ilotulitus! Mutta niin on muuten minun sisustus- ja yleinen värimakunikin. Tämän blogin värimaailmakaan ei ole järin kaukana siitä mikä minulle värianalyysin mukaan vaatteissa sopii. Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että paletista löytyy esimerkiksi sekä oranssi että fuksia, oliivinvihreä että viininpunainen. Sekä kylmäksi että lämpimäksi luokiteltavia värejä, pääasia on että tummuutta tai kirkkautta on riittävästi. Vaatekaapin perusväreiksi voi valita noita tummia sävyjä ja sitten käyttää puseroissa, huiveissa, asusteissa jne kirkkaita ja vaaleita. Tai kesällä varmasti miten vaan, mieli ainakin tekee ostaa kesäksi tuollaiset kirkkaanoranssit housut :) 

Nämä samat värit toimii myös meikeissä. Tässä mulla onkin iso muutos, koska olen perinteisesti käyttänyt luonnollisina pitämiäni beigejä ja ruskeita lähinnä. Kun värityyppini kuulemisen jälkeen ensi kertaa kokeilin vaihtaa aurinkopuuterin pinkkiin poskipunaan ja laittaa vaaleankeltaista ja harmaata luomiväriä mustan rajauksen kanssa, kun ennen olisin laittanut vaaleanbeigeä ja vaaleanruskeaa luomiväriä ja ruskean rajauksen, huomasin näyttäväni paljon raikkaammalta eikä meikki enää tehnyt minua vanhemman ja väsyneemmän näköiseksi (olen aina vähän harmitellut sitä että kun meikkaan, näytän vanhemmalta ja väsyneemmältä kuin ilman - nyt paljastui että syy oli väärät värit). Hassua kyllä, vaikka kokeilemani uudet värit on rajumpia värejä, näytän silti niissä jotenkin luonnollisemmalta kuin niissä nudeväreissä. Vähitellen täytyy hankkia noita vahvoja värejä meikkipussiin enemmänkin!



Muita saamiani pukeutumis- ja asusteneuvoja


Värineuvojen lisäksi kokeiltiin toisella käynnillä erilaisia huiveja ja koruja, ja etsittiin parhaiten toimivia muotoja ja korujen kokoja ja malleja. Minulle sanottiin parhaiten sopivan pyöreät linjat pukeutumisessa ja asusteissa. Täytyy kokeilla, yleensä olen inhonnut kaikkea naisellista ja pyöreää, käyttänyt hyvin suoralinjaisia vaatteita.

Huiveista tuli kivoja uusia juttuja, esim. leopardikuosi sopi hyvin - itse en olisi ikinä sellaista varmaan kokeillut. Samoin erilaiset lyhyet kaulan ympärille sidottavat huivit tai päähuivitkin. Konsultaation innoittamana kipitin heti Kampin keskukseen ostoksille ja hankin jokusen huivin ja asusteen niissä tyyleissä jotka toimivat minulla (kuvan tuotteista fuksia huivi ostettu Mangosta, muut Bijou Brigitte -asusteliikkeestä). Netistä täytyy katsella vielä noita huivien solmimisohjeita, olen aika onneton toistaiseksi käyttämään huiveja yleensäkään.

Koruista olen käyttänyt lähinnä pikkusievää: pienet korvanapit ja joskus harvoin joku kulta- tai hopeaketju jossa pieni riipus. Tuolla kävi ilmi, että minulle toimii siinäkin paljon paremmin vahvat värit ja muodot, sellaiset varsin rohkeat muotikorut. Sain myös tietää että minulle sopii korvakoruista parhaiten huomattavasti isommat mallit kuin käyttämäni pienenpienet napit. 

Kaikenkaikkiaan olen tyytyväinen että kävin analyysissä. En ikinä olisi uskaltanut kokeilla sellaisia värejä joita nyt uskallan. Ja on jotain suuntaviivoja kun lähden uusimaan vaatteita ja asusteita laadukkaampaan ja tyylikkäämpään suuntaan :)

Asusteostoksia: fuksiaa ja puhtaanpunaista

Kommentit