torstai 21. helmikuuta 2019

21 päivää, -3,2 kiloa, ja ViaEsca kasvisruokavaliolle!

Tänään tuli täyteen 21 päivän ViaEsca aloitusmatka. Painoa on pudonnut 3,2 kiloa, vaikka ohjelmanmukainen päivittäinen kalorimääräni on ollutkin peräti 1800 kcal / päivä. Enkä ole edes noudattanut ohjelmaa kaikissa kohden:

  • Olen juonut keinomakeutettuja virvoitusjuomia
  • Ohjelman ruokaohjeissa ainekset on merkitty grammoina, mutta en ole punninnut mitään ruoka-aineita, arvioinut vaan silmämääräisesti suhteessa koko pakkauksen painoon
  • Työpaikan alakerran lounaskahvilan salaattiannokset eivät aivan täysin täytä "ViaEsca-tyyppisen salaattilounaan" tunnusmerkkejä, joten niissä on luultavasti kaloreita merkittävästi enemmän kuin mitä kirjaan jos kirjaan sen ViaEsca salaattilounaan (490 kcal). Paikassa jossa syön lounassalaateissa on aina jotain öljyisellä kastikkeella kostutettua hiilarilähdettä (couscous, bulgur, riisi, peruna) ja lisäksi usein täysrasvaisia juustoja proteiininlähteenä iso kasa. ViaEsca ohjeessa esim. on että täysrasvaista fetaa saisi olla max 40g, mutta työpaikan salaatissa on 100 g.

Tilasin sitten ViaEsca jatkomatkankin, kun on nyt kiireaikana kätevää mennä valmiiden ostoslistojen ja ruokaohjeiden mukaan. Jatkomatka maksaa 19,90 e/kk ja sen voi lopettaa käyttäjäasetuksistaan milloin vaan. Vaihdoin sitten samalla vaihtelun vuoksi myös ruokavaliomallin Välimeren ruokavaliosta Kasvisruokavalioon (lakto-ovo), joten katsotaan miten syömiset muuttuu. Pessimisti kun olen, mietin että tuleekohan kovinkin iso osa proteiineista pavuista, jotka maistuvat usein tympeiltä ja pierettävät julmetusti :D Onneksi ruokavaliomallin voi vaihtaa takaisinkin milloin vain jos siltä tuntuu.

Kokemukset kaikenkaikkiaan on hyvät. Varsinaista nälkää en ole joutunut kokemaan ollenkaan, enkä mitään tiukempien dieettien inhottavia sivuvaikutuksia kuten heikotus, päänsäryt, vilutukset, ummetus tai hiustenlähtö. Mielitekoja toki on ollut jokusen kerran. Olen syönyt sallitussa määrin (max 500 kcal viikossa) herkkuja, lähinnä suklaata tai yksittäisi pieniä olutpullollisia. Mutta kyllähän sitä kieltämättä olisi välillä maistunut vaikka 10 olutta illan mittaan tietokonepeliä pelatessa sen yhden ruoan kanssa nautitun 0,33 l oluen sijaan. Ja suklaalevynkin voisi syödä kuin leivän kerralla eikä rivi päivässä. Mutta tähän asti ainakin nämä rajoitukset on ollut siedettävissä enkä ole repsahtanut pois sallitun herkuttelun rajoista.

Nyt täytyy vaan yrittää jotenkin pitää huoli ettei käy niin kuten minulle on aina käynyt eli että jossain vaiheessa repsahtaa ja sitten mennään useampi viikko ahmintamoodissa. 21 Day Fixillähän olin antanut itselleni luvan että kunhan olen laihtunut 5 kiloa, niin saan yhden herkku- ja kaljaillan - eihän yhdessä illassa mitenkään voi lihoa kovinkaan paljoa takaisin. Siitä herkku- ja kaljaillasta tuli kaksi viikkoa pitkä ja onnistuin lihomaan 3 kiloa takaisin. Vielä on siis ratkaisematta oman mielen sisäinen kuvio, jossa itsensä palkitsemiset tuppaavat lähtemään lapasesta, mutta toisaalta jos ei palkitse ikinä itseään jollain mistä oikeasti pitää (rivi tummaa suklaata ei käy palkkiosta) niin sitten mieli alkaa kapinoida liikaa ankeutta ja tiukkuutta vastaan.


lauantai 9. helmikuuta 2019

Viikko ViaEscaa takana

Aloitin viime perjantaina ViaEsca dieetin Välimeren dieetin. Tässä postauksia kokemuksia tähän asti.

Painoa on lähtenyt 1,3 kg, mikä on sikseen aika uskomatonta että olen syönyt 5 kertaa päivässä ja paljon, ainakin tilavuuden puolesta, välillä on ollut suorastaan vaikea saada syötyä niin valtavia aterioita kuin ohjeiden mukaan pitää valmistaa. Toki ne ovat suht kevyitä, koska iso tilavuus tulee pääosin runsaista kasviksista, joissa ei juuri kaloreita ole.

Ruokavalio

Pääosin hyvin positiivinen kokemus. Ruoat on olleet hyvä kompromissi maun ja vaivannäön välillä. Nopeasti ja helpolla ei saa superhyvää, mutta toisaalta en minä ainakaan jaksa arkena nähdä joka päivä vaivaa että tekisin sellaista superhyvää, joten riittävää on että ruoka on maultaan "ihan jees", jos se on vastapainoksi nopea ja helppo laittaa. ViaEscan ruoat on olleet juuri tällaisia "ihan kivan makuista" tai "ihan ookoo", ja yllättävän nopeita ja helppoja laittaa. 

Minun valitsemassani ruokavaliossa vielä on niin, että arkisin syödään 2 päivää peräkkäin päivälliseksi samaa ruokaa, eli edes sitä nopeaa ja helppoa ruokaa ei tarvitse laittaa joka päivä. Lisäksi saa syödä lounaaksi lounasravintolassa salaattilounaan, eli ei eväspurkkien pakkailua töihin mukaan. Liiallinen vaivannäkö ruoan kanssa ei ole mitenkään tökkinyt siis, vaikka sitä pelkäsin kun peräti 5 kertaa päivässä pitää syödä. 

Ruoan koostumus on hyvin pitkälti 21 day fix rasiadieetin kaltainen, mutta tässä syödään vieläkin enemmän kasviksia, ja ehkä vähän vähemmän proteiinia. Molemmat dieetit vaikuttavat minusta yhtä hyviltä, ja se kumpaa tykkää noudattaa riippuu enemmän siitä haluaako rasiadieetin tarjoaman vapauden valita mitä rasioissaan syö, vai tietyn helppouden joka tulee siitä ettei tarvi miettiä mitä syö, kun ostoslistat ja reseptit pamahtaa suoraan kännykkään ammattilaisten suunnittelemina ja aktiivisuusrannekkeen antaman kulutustiedon mukaan kalorimäärältään säädettyinä. Itsellenihän rasioilla alkoi tulla vastaan vähän se, että kun en jaksanut miettiä ruokia, söin joka päivä wokkia tai ruokaisaa salaattia, mikä alkoi kyllästyttää. Alla kuvia ruoista, joita olen nauttinut ViaEscan aikana. Aika lailla sitä, mitä Välimeren dieetiltä odottaakin! (ViaEscalla on myös useita muita ruokavaliomalleja niille, joita ei Välimeren tyyppinen ruoka niin innosta)


Välimeren bowl. Hummus ja tsatsiki ostettu valmiina, joten ruoka ei ollut työläs laittaa: kvinoa piti vaan keittää ja pilkkoa kasvikset.
Marokkolaista kasvispataa riisin ja ranskankerman kera
Spagettia tonnikalalla ja rucolalla. Yksinkertaista (valmistuu siinä ajassa jossa pastan keittää) mutta hyvää.

Pieniä miinuksia ruoan suhteen:
  • ViaEscalla leivän päälle ei saa laittaa mitään rasvaa, ei siis silloinkaan jos leipää ei syödä ruoan kanssa vaan esim. aamu- tai välipalana. Dieettiin kuuluu, että 500 kcal saa käyttää viikossa ohjeenmukaisten ruokien lisäksi herkutteluun, mutta aivan erityisesti mainitaan ettei mielellään leipälevitteisiin (hassua, että olisi ok käyttää kalorit 4 viinilasiin, mutta ei siihen että haluaisin laittaa oliiviöljyä paahdetulle leivälle). Kuiva leipä, jonka päälle on viipaloitu vetinen tomaatti, on vaan aika pahaa ja tuntuu ortorektikkoruoalta. Leivästä noin syötynä ei kyllä jää minulle tapaa.
  • Kaura- ja soijavalmisteet, joita on toisinaan välipalaksi, ovat juuri niin tympäisevän makuisia kuin epäilinkin. Joku Kaslinkin Aito mansikka-kauravälipala: hyööh, maku on kuin pahvia jonka seassa on vähän mansikanmakua. Vielä etovampi oli joku mangoinen soijavälipala. Ei taida myöskään ihan alkuperäiseen Välimeren ruokaan tällaiset kuulua, mutta ymmärrän että niitä on otettu mukaan vaihteluksi maitopohjaisille jogurteille - kai jotkut noistakin tykkää kun niitä kerran myynnissä on.

Hinta

Viime viikolla kun ekaa kertaa tein ruokaostokset 3 päivälle dieetin mukaiseen syömiseen, meinasin tippua. Mulla meni kauppaan lähes 70 euroa, ilman että ostin edes mitään ns. hyvää. Ei kalliita juustoja, ei kaljoja, ei herkkuja. Mutta tuohon tuli toki tuotteita, joita on jäljellä vieläkin kaapissa ja riittää pitkään, esim. seesaminsiemeniä, kaurahiutaleita, oliiviöljyä, cashewpähkinöitä, kvinoaa, linssejä, eli oikeastaan kaikki ei mennyt 3 päivään. 

Sitten 3 päivän päästä kun kävin ostamassa taas seuraavien päivien suorat, meni kauppaan 33 euroa. Näiden lisäksi lounaat lounasravintolassa noin 40 euroa neljältä päivältä. Eli ei ole joo ihan halpaa huvia, tosin voi olla halvempaa jatkossa kun noita perustuotteita on jo ekalla viikolla ostettuna. On myös mahdollista, että esim. ViaEscan sekaruokavalio, jossa on enemmän perinteisiä ruokia, tulee edullisemmaksi kuin tämä Välimeren ruokavalio, jossa syödään avokadoja, oliiveja, kvinoaa ja kaikenlaista muuta kallista tuontitavaraa. Itse kuitenkin tykkään tämäntyyppisen ruoan mauista eikä raha varsinaisesti ole kynnyskysymys, joten siksi valitsin tämän.

Vointi ja nälkä dieetillä

Ensimmäiset päivät oli vatsa aivan sekaisin, ilmeisimmin rajusta kasvisten lisäämisestä ruokaan (mulle on ennenkin käynyt näin äkillisten ruokavaliomuutosten yhteydessä). Oli ripulia ja ilmavaivaa ja sellaista epämääräistä lievää päänsärkyä jota usein tulee jos vatsa ei oikein toimi normaalisti. Mutta se meni onneksi ohi aika äkkiä, 4. päivänä vatsa jo toimi ihan ok.

Tuon alun jälkeen on ollut hyvä olo, eikä nälkää ole ollut yhtään. Mielitekoja kyllä pari kertaa, tänään esimerkiksi olisi kunnon kaljoittelu maistunut kovasti, mutta jotenkin kun on tällainen tarkka ohjelma, niin sitä ei halua sotkea sooloilulla, vaan sitä ajattelee että ainakin nyt tämä nyt ostettu jakso (21 päivää) loppuun ihan kunnolla, ilman poikkeuksia. Ihan hyvillä mielin jatkan seuraavaan dieettiviikkoon, ja aion jopa järsiä niitä rasvattomia leipiä ja kauravälipaloja:D