torstai 6. helmikuuta 2020

-10 kg saavutettu

Kuntosalille mukaan: vettä, lukko pukukaappiin ja
salikortti
Yleensä se jos en ole kirjoittanut vähään aikaan on tarkoittanut, että olen repsahtanut oikein kunnolla enkä ole kehdannut kertoa siitä. Tällä kertaa mitään sellaista ei ole tapahtunut, mutta en ole halunnut heti alkaa julkisesti juhlimaan painonpudotusta ja uusia elämäntapoja, koska en ole itsekään luottanut että homma on kestävää eikä johda megarepsahdukseen ehkä jo parin viikon päästä.

Olen jatkanut kaikessa hiljaisuudessa painonpudotusta ja liikunnallisemman elämän tavoittelua personal trainerin ohjauksessa. On ollut yksittäisiä repsahduksia esim. pariin palaan kakkua palaverissa tai pizzaan lautapeli-illassa. Kolmen ruokalajin edustuslounaita töissä. Ja joulun aikaan söin ihan luvan kanssa pyhinä mitä ikinä huvitti ja join myös, vaikka se tarkoittikin että jouluviikolla paino nousi ja sitten pari seuraavaa viikkoa meni sitä tasaillessa.


Kuitenkin lopputulos on se, että viime postauksessa painoin 106 kg ja nyt 96 kg. Enkä ole vetänyt mitään VLCD-kuureja tai muita övereitä, vaikka pari kertaa on ollut ankara halu esim. vetää kännit ja mässätä ja sitten korvata kalorit ottamalla muutaman päivän Nutrilett-kuuri. Ihan PT:ltä salaa... En ole kuitenkaan sitä tehnyt koska olen muistanut mihin ne sellaiset on aina ennen johtaneet: useamman päivän tai viikon repsahduksiin joita en korvaa koskaan, olenpa vaan taas entistä lihavampi.

Liikuntahommia

Käyn nykyisin pari kertaa viikossa kuntosalilla, ja kävelen niinä päivinä kun en käy. 

Kävely ei nyt aina ole kovin hauskaa tällaisena sateisena talvena. PT:n neuvosta yritin avuksi pelillistämistä eli lisättyyn todellisuuteen (AR, Augmented Reality) perustuvia mobiilipelejä. En kuitenkaan innostunut kokeilemistani. Pokemon Go oli ensimmäinen jota koitin. Tunsin että voisin jopa innostua keräämään koko sarjan Pokemoneja kävelemällä ympäriinsä, mutta se että Pokemonin löydettyään piti jäädä "taistelemaan" ja välillä käydä taisteluita Pokemon-kuntosaleilla tuntui ihan liian lapselliselta ja tylsältä. En halua seisoa zombiena kadunkulmissa tököttämässä matkapuhelintani kuin mielipuoli, koska yritän juuri napata Pokemonia joka löytyi paikalta. Kokeilin myös Zombies, run! sovellusta mutta en innostunut siitäkään. Totesin että taidan vaan tykätä enemmän katsella luontoa ja kuunnella lintujen laulua rauhassa kuin keskittyä kävelyllä älylaitteeseen. Tai ehkä mobiilikehitystäkin tekevänä pitäisi itse ideoida ja toteuttaa aikuisille suunnattu liikkumaan motivoiva peli (note to self: älä innostu, tai pian koodaat yöt vapaa-ajan projektia sen lisäksi että päivät työtä) ;)
Plussapalloille epätyypillinen habitaatti (Töölön kisahallin alakerran sali)


Tehty treeni kirjattuna Strong-sovellukseen
Kuntosali on ollut positiivinen yllätys. Olin alkuun hyvin epävarma kehtaako sellaiseen paikkaan mennä lihavana. PT vakuutti, että erityisesti kaupungin saleilla käy kaikenlaista väkeä ihan tavallisiin vaatteisiin pukeutuneena, eikä kukaan ihmettele ylipainoista. Ja näin tosiaan on. Olen käynyt Töölön kisahallilla ja Myllypuron Liikuntamyllyssä salilla (asun vähän siinä puolivälissä noiden välillä), ja molemmissa paikoissa on kaikenlaista väkeä eikä ketään tuijoteta saati naureta. Myös muita ylipainoisia ihmisiä on näkynyt näissä paikoissa joka kerta kun olen käynyt, paljon itseäni isompiakin välillä. Mihinkään kuukausijäsenyyteen pitkäksi aikaa ei ole pakko sitoutua: ostin alkuun 3,50 euron kertalippuja pari kertaa ja sen jälkeen 28 eurolla 10 kerran sarjakortin. Nyt olen sen verran varma että jatkan harrastusta, että varmaan ostan 120 päivän kortin (84 euroa) seuraavaksi. Sama kortti käy kaikkiin näihin kaupungin kuntosaleihin eli voi vaihdella paikkaa missä käy.

En kyllä olisi ilman Personal Trainerin apua osannut itsekseni tehdä oikein mitään järkevää salilla. Pelottavan näköisiähän ne laitteet on täysin kokemattomalle, eikä tiedä miten pitäisi kokemattomana aloittaa treenaaminen niin että siitä on jotain hyötyä mutta ei riko itseään. Nyt minulla on Strong-mobiilisovellukseen tallennettu saliohjelma, jota teen kun menen salille, ja sitten taas jonkun ajan päästä katsotaan tarvitaanko muutoksia liikkeisiin tai painoihin. Painoista olen huomannut, että käsivoimat minulla on täysin surkeat, mutta jaloissa riittää voimaa - no eihän se ihme ole, kun on pitänyt pahimmillaan 106-kiloista kroppaa niillä jaloilla kantaa. 100 kiloa jalkaprässiin ei tee edes tiukkaa mutta erilaisissa yläkropan liikkeissä painot on luokkaa 10-20 kiloa. Mutta eiköhän ne voimat siitä kehity yläkropassakin kun jaksaa treenata.