Televisiomainosten naiskuva on rasittava!
Viime aikoina on tullut katsottua TV:tä enemmän kuin yleensä, myös mainoksia näyttäviä kanavia. Huomiota on kiinnittänyt se, miten rasittavan stereotyyppisesesti naiset esitetään monissa mainoksissa.
Enkä nyt tarkoita ensisijaisesti sitä, että mainosten naiset on hoikkia ja pitkiä malleja tai vähäpukeisia, seksiobjekteja. On niitäkin mainoksia toki, joissa nainen on kaunis koriste tai seksisymboli, ja jos mainoksessa on myös mies, hän on aktiivinen toimija. Sellaisia perinteisiä miehiin vetoavia mainoksia kuten kaunis nainen upean auton vieressä pidän jotenkin jopa sympaattisina verrattuna tähän nyt huomioni kiinnittäneeseen mainostyyppiin, eli sellaiseen jossa naiset esitetään tyhminä tai äärimmäisen pinnallisina.
Naisia kiljumassa verkkokaupan loistavien tavaravalikoimien edessä, suorastaan sekoamassa shoppailuun. Kuvioon kuuluu tietysti tuskasta irvistelevä puoliso jota pelottaa paljonko nainen taas tuhlaa vaatteisiin ja kenkiin. Naisia jotka käyvät synttärikakun äärellä keskusteluja Nivean ryppyvoiteen ihmeitätekevästä vaikutuksesta, kun ei syntymäpäiväsankari näytä ollenkaan nelikymmenvuotiaalta kuten ilmeisesti on. Naisia voihkimassa ja huokailemassa ihastuksesta kuvissa kun on nyt tullut joku uusi ihorasva jonka pitäisi poistaa pigmenttimuutoksia. Naisia joiden maailma on kaatumassa koska ihokarvat tulee niin nopeasti ajelun jälkeen näkyviin, mutta joiden elämä pelastuu koska on tarjolla tuote joka auttaa!
Ero siinä miten miehille ja naisille mainostetaan vaikka kasvovoidetta tuntuu olevan aika suuri. Miehille
suunnatussa mainoksessa miesmalli lätkäisee voiteen naamaansa ja lähtee tekemään jotain kiinnostavaa. Mainos korostaa, että ihonhoitoon ei mene paljoa aikaa, ja sitten pääsee energisen näköisenä hoitamaan kiinnostavampia toimia kuin naamansa kanssa pelaaminen. Ei miehet mainoksissa huokaile huulet puoliavoimina voidepurkkien vieressä eivätkä keskustele ystäviensä kanssa uusimman ryppyjä hälventävän teknologian ihmeistä synttärikutsuilla. Saati miesjoukkiona kilju ja intoile jonkun tuotteen takia kuten jonkun näkemäni Doven suihkuainemainoksen naiset, jotka riemuitsivat alusasusillaan porukalla sitä kuinka pehmeä ja ravittu iho nyt onkaan.
En ymmärrä miksi ihmeessä naiset esitetään mainoksissa niin pinnallisina ja jotenkin vähä-älyisinä. En itse ainakaan tunne live-elämässä ollenkaan sentyyppisiä naisia, jotka toimisivat mitenkään sinnepäinkään kuin kuvaamani mainostyypin naiset. Mutta ehkä niitä sellaisiakin naisia jossain on, koska moisia mainoksia kannattaa tehdä?
Enkä nyt tarkoita ensisijaisesti sitä, että mainosten naiset on hoikkia ja pitkiä malleja tai vähäpukeisia, seksiobjekteja. On niitäkin mainoksia toki, joissa nainen on kaunis koriste tai seksisymboli, ja jos mainoksessa on myös mies, hän on aktiivinen toimija. Sellaisia perinteisiä miehiin vetoavia mainoksia kuten kaunis nainen upean auton vieressä pidän jotenkin jopa sympaattisina verrattuna tähän nyt huomioni kiinnittäneeseen mainostyyppiin, eli sellaiseen jossa naiset esitetään tyhminä tai äärimmäisen pinnallisina.
Naisia kiljumassa verkkokaupan loistavien tavaravalikoimien edessä, suorastaan sekoamassa shoppailuun. Kuvioon kuuluu tietysti tuskasta irvistelevä puoliso jota pelottaa paljonko nainen taas tuhlaa vaatteisiin ja kenkiin. Naisia jotka käyvät synttärikakun äärellä keskusteluja Nivean ryppyvoiteen ihmeitätekevästä vaikutuksesta, kun ei syntymäpäiväsankari näytä ollenkaan nelikymmenvuotiaalta kuten ilmeisesti on. Naisia voihkimassa ja huokailemassa ihastuksesta kuvissa kun on nyt tullut joku uusi ihorasva jonka pitäisi poistaa pigmenttimuutoksia. Naisia joiden maailma on kaatumassa koska ihokarvat tulee niin nopeasti ajelun jälkeen näkyviin, mutta joiden elämä pelastuu koska on tarjolla tuote joka auttaa!
Ero siinä miten miehille ja naisille mainostetaan vaikka kasvovoidetta tuntuu olevan aika suuri. Miehille
suunnatussa mainoksessa miesmalli lätkäisee voiteen naamaansa ja lähtee tekemään jotain kiinnostavaa. Mainos korostaa, että ihonhoitoon ei mene paljoa aikaa, ja sitten pääsee energisen näköisenä hoitamaan kiinnostavampia toimia kuin naamansa kanssa pelaaminen. Ei miehet mainoksissa huokaile huulet puoliavoimina voidepurkkien vieressä eivätkä keskustele ystäviensä kanssa uusimman ryppyjä hälventävän teknologian ihmeistä synttärikutsuilla. Saati miesjoukkiona kilju ja intoile jonkun tuotteen takia kuten jonkun näkemäni Doven suihkuainemainoksen naiset, jotka riemuitsivat alusasusillaan porukalla sitä kuinka pehmeä ja ravittu iho nyt onkaan.
En ymmärrä miksi ihmeessä naiset esitetään mainoksissa niin pinnallisina ja jotenkin vähä-älyisinä. En itse ainakaan tunne live-elämässä ollenkaan sentyyppisiä naisia, jotka toimisivat mitenkään sinnepäinkään kuin kuvaamani mainostyypin naiset. Mutta ehkä niitä sellaisiakin naisia jossain on, koska moisia mainoksia kannattaa tehdä?
Kommentit
Lähetä kommentti