Persoonallisuustesti vahvistaa: olen outo lintu

Iltapäivälehdessä oli juttu siitä, miten työnhaun yhteydessä on yleistynyt persoonallisuustyyppeihin perustuva testaus. Päätinpä huvikseni testata itseni Myers-Briggs-testillä netissä, vaikka en nyt mitenkään mielettömän vakavasti toki tällaisia otakaan. Testi jonka tein (englanninkielinen) löytyy täältä: http://www.personalitypage.com/html/indicate.html .

Tulos: Olet INFJ (Introverted Intuitive Feeling Judging, Introverted intuitive with extroverted feeling) - the Protector


Persoonallisuustyypin kuvaus sopi yllättävän hyvin itseeni, toisin kuin yleensä kevyissä nettitesteissä. Ja vahvistaa myös sen, että olen aina tuntenut suurta vierautta ihmisten keskellä, että olen liian erilainen, liian outo lintu, useimpien ihmisten seuraan. Olen ollut jo lapsesta kiusattu ja aikuisenakin vieroksuttu. Testin tuloksissa sanottiin, että tämä persoonallisuustyyppi on kaikista tyypeistä harvinaisin, ja sitä edustaa vain 1 % ihmisistä.

Persoonallisuustyypin kuvaus löytyy täältä http://www.personalitypage.com/INFJ.html . Siinä on monia todella osuvia asioita, juttuja joita olen pitänyt ristiriitaisina omassa persoonassani. Jo tuo "introverted intuitive with extroverted feeling" kuvaa minua aika paljon, ja luulen että se on yksi syy miksi monet pitävät minua pelottavanakin. Yleensähän introvertistä ajatellaan, että hän on sellainen vetäytyvä ja vähän hiljainen, mutta minä olen paitsi selvästi introvertti, myös toisaalta dramaattinen, äänekäs ja tilani ottava. En etsi ihmisten seuraa usein, mutta kun olen seurassa, en taatusti ole huomaamaton maan hiljainen. Tällainen piirre tulkitaan usein ylimielisyydeksi tai vittumaisuudeksi, ihan kuin vuorotellen mököttäisin ja vuorotellen kävisin kiivaasti jotenkin päälle koko elehdinnälläni ja puhetyylilläni, juuri kun toinen on saanut lokeroitua minut mukavasti ryhmään "harmittomat vetäytyjät".

Paikkaansa pitää myös hyvin tuo että INFJ on monimutkainen ja erittäin intuitiivinen henkilö; henkilö joka haluaa pitää ulkoisen maailman järjestyksessä ja toimii siinä tehokkaasti, mutta toisaalta sisäisesti prosessoi tietoa intuitiviisesti. Minun kummallisuuteni on aina ollut se, että harvoin ajattelen sanoilla, vaan koko ajatusprosessini, jopa kun ratkaisen työhöni liittyviä insinööritieteen ongelmia, on hyvin intuitiivinen ja lopulta itsellenikin aika tuntematon. Tiedän vain että jonkinlainen "käsitepallo" pyörii mielessäni ja tiedän että jossain vaiheessa se muokkautuu tilaan jossa pystyn peräkkäistämään sen sanoiksi ja lauseiksi, tai toimintasuunnitelmiksi ratkaista ongelma, mutta en tiedä miten ratkaisen ongelman tai päädyn lopputulokseen. Se prosessi tapahtuu jossain tietoisen mielen tai ainakin sanojen ulottumattomissa. Siksi tiimissä pohtiminen, mitä valitettavasti usein työpaikoilla nykyään suositaan, ei toimi minulle ollenkaan: en pysty sanomaan mitään järjellistä ennen kuin olen "miettinyt"asian todella loppuun, ja sittenkin minulla on usein hankalaa perustella miten siihen tulokseen päädyin, koska en tiedä prosessia itsekään. Jos saan rauhassa miettiä ja kirjoittaa auki asian, se onnistuu, mutta puhumalla jossain aivoriihessä ei sitten millään ja minusta voi tulla melkoisen yksinkertaisen idiootin kuva.

Suhteet ja INFJ

Noilta sivuilta löytyi vielä erikseen kullekin persoonallisuustyypeille osiot (ihmis)suhteista, työurista ja henkisestä kasvusta. Suhteiden osiosta hyvin osui se että minäkään en tyypillisen INFJ:n tapaan perusta kevyistä kaverisuhteista vaan varsinkin parisuhteeksi kaipaisin Ultimaattista Suhdetta, jonkinlaista intuitiivista sielunkumppanuutta. Ja ystävyydestäkin saan jotain lähinnä, jos ystävän kanssa voi keskustella syvällisesti ja ymmärtää toisiaan syvällisesti, sellainen shoppailukaveruus-tyylinen ei oikein anna minulle mitään. Hauska yksityiskohta oli, että INFJ:n on toisaalta vaikea jättää huono parisuhde (todellakin kokemusta on), mutta toisaalta he pääsevät jutuista yli aika helposti, kun päätös erosta on tehty. 

Työura ja INFJ

INFJ Functions
Työn suhteen osuu se, että minullakin on aina ollut syvä kaipuu työhön, jonka kokisin merkityksellisemmäksi kuin pelkkä leivän ansaitseminen koska jollain nyt on pakko elää. Mutta omassa elämässäni en ole koskaan keksinyt mitä se työ minulle olisi jossa voisin tuon kokea, ja olen päättämättömyydessäni valinnut ammattini lähinnä "arpomalla", ja ajatellen loogisesti missä todennäköisesti riittää töitä ja mistä saisi kohtuuhyvää palkkaa. Onneksi en jäänyt nuorena odottamaan valaistusta siitä, että miksi oikeasti haluaisin isona, koska en ole vieläkään sitä keksinyt enkä varmaan koskaan keksikään ;-)

INFJ:lle tyypillisiä ammatteja ovat sivuston mukaan: papit ja muut uskonnolliset ammatit, lääkäri, opettaja, psykologi tai psykiatri, sosiaalityöntekijä, muusikko tai taiteilija, valokuvaaja, lastenhoidon ammattilainen. Joskus itse haaveilin kirjailijan ammatista, mutta kun teini-iän angstit katosivat, minulta katosi samantien myös kaikki luovuus - en ikinä keksisi mistä kirjoittaa kirja. Tiedän kyllä itsekin että nykyinen, hyvin kurinalainen ja pikkutarkka insinöörityö ei ole perusluonteelleni kovinkaan hyvin sopivaa: minä olisin luonnostani sellainen suurten linjojen ihminen enkä yksityiskohtien näpertäjä, mutta toisaalta, olen oppinut elämään tämänkin kanssa niin, että uskon että pystyn kyllä tätä työtä eläkeikäänkin tarvittaessa tekemään ihan hyvin.


Kommentit

  1. Olen tehnyt tuon samaisen testin jonkun muun sivustolla aiemmin, jolloin sain tulokseksi INFP. Muistelin, että jokin muu vaihtoehto oli aika lähellä, mutta nyt kun luin uudelleen noita kuvauksia, niin kyllä tuo saamani tulos on lähimpänä.

    Testi on mielestäni hyvä, sillä se laajuudessaan antaa monipuolisemman kuvan. Tulokset ovat tietenkin parhaimmillaankin vain suuntaa antavia, sillä kaikkihan olemme yksilöitä. Itse tunnistin hyvin tuon oman kuvaukseni idealismi-osan, mutta samalla siinä on myös selvä ei-sopiva kohta: olen idealisti ja uskon ihmisen potentiaaliin, mutta en ihmisen universaaliin hyvyyteen. Pikemminkin päinvastoin: vaistoan herkästi vilpillisyyden, jota sosiaalisessa verkostoitumisessa vaadittava hyväkäytöksisyys väistämättä tuottaa. Sanomme muuta, mitä todellisuudessa ajattelemme. FB-päivitykset ja kommentit ovat tämän ilmiön riemuvoittoa...

    Oletko tutustunut Susan Cainin kirjaan Hiljaiset: introverttien manifesti? Suosittelen ehdottomasti. Parasta antia kirjassa on sellaisten persoonallisuuspiirteiden esiintuominen, jotka tiesin hyvin itselläni olevan mutta joita en osannut yhdistää introverttiuteen. Introvertti toki olen tiennyt olevani jo yli 20 vuotta, mutta se että esim. tietynlainen aisitiherkkyys (kovat äänet, vieraiden ihmisten koskettelu yms.) on tyypillistä juuri introverteille oli minulle uutta. Olen ajatellut aiemmin kapeasti, että oman tilan etsiminen ja muiden seurassa väsyminen on pääasiassa sitä introverttiutta. En pitkästy koskaan omassa seurassani enkä kärsi yksinolosta tai yksinäisyydestä, mutta jos ei samanhenkistä seuraa ole olemassa, vietän mieluummin aikani kirjojen ja leffojen parissa.

    Minulla on myös sama piirre kuin sinulla, että vaikka viihdyn vallan mainiosti yksin ja teen työtä mieluiten omissa oloissani, otan helposti ryhmässä oman tilani. Se on itse asiassa piirre, josta en erityisemmin pidä. Enkä usko, että muutkaan pitää. Jotkut puhuu tästä ilmiöstä "sosiaalisena erakkoutena" erotuksena sellaisista tarkkailijatyypeistä, jotka ryhmässä ovat mieluummin hiljaa tai jotka ovat äärimmäisen ujoja. Olen ujo itsekin isoissa ryhmätilanteissa, mutta hiljaisena minua ei pidä kukaan. Valitettavasti.

    Tuo erilaisuuden kokemus on kai introverteille tyypillistä. Varjelkaamme sitä tässä samastamisen ja tasapäistämisen massakulttuurissa :)

    ps. minustakin piti tulla kirjailija. Olen kyllä opiskellut kirjallisuutta ja nykyään teen siitä jatko-opintoja, mutta mitään valmista romaanikässäriä ei ole vielä syntynyt. Toisin kuin sinulla aiheita ja aihelmia kyllä on. Suosittelen toista kirjaa, mikäli tarvitset jotain luovuussysäystä - Koski & Tuominen: Kuinka ideat syntyvät. Tämän löysin vahingossa kirjaston ilmaisesta kirjanvaihtohyllystä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos viestistä!

      Minulla suurin kohta jossa poikkesin persoonallisuustyypin kuvauksesta oli se, että sivustolla sanottiin, että INFJ:t ovat yleensä varsin pidettyjä ihmisiä, kun taas itse olen ollut vieroksuttu, varmaan paljolti juuri tuon ärsyttävän piirteen takia että sitten kun minulla on jotain asiaa, en osaa sanoa sitä rauhallisesti ja hillitysti vaan se tulee ulos voimalla, joka on ristiriidassa muuten nyhverömäisen olemukseni ja yleisen hiljaisuuteni kanssa...

      En ole lukenut Introverttien manifestiä, täytyykin lukea! Minulla on myös tuo että en siedä meteliä, esim. kun olin avoliitossa, minun oli vaikea kestää sitä että mies halusi pitää TV:tä päällä "taustaäänenä" vaikkei sitä kukaan katsonut - minua se jopa ahdisti, olisin kaivannut hiljaisuutta, joka tosin taas ahdisti miestä. Ja avokonttori jollaisessa nykyisin työskentelen, on minulle ihan helvetti, koska pienikin kenkien kopina tai puhe jostain keskeyttää aina ajatteluni. Saankin parhaiten aikaan töissä etätyöpäivinä, joita onneksi saan pitää pari viikossa! Kiinnostavaa että nuokin voivat olla introversioon liittyviä piirteitä :)

      Kiitos myös tuosta luovuuteen liittyvästä kirjavinkistä! Minulla on aina ollut ongelma yleisesti, että teini-iän jälkeen on tuntunut että luovuuteni on ihan täysin tukossa. Teininä kirjoittelin intohimoisia, melodramaattisia tarinoita, piirtelin fantasiakuvia ja muuta sellaista, mutta jos nyt otan esiin paperin ajatuksella että haluaisin kirjoittaa jotain tai piirtää jotain, niin pää on tyhjä, ei tule mitään mieleen mitä kirjoittaisin tai piirtäisin. Uskon, että tämä luovuuden puute aiheuttaa myös sen ongelman josta olen täällä blogissakin valitellut, että en tiedä yhtään mitä haluaisin elämässäni, ja siksi vaan möllötän paikallani ja ahdistun siitä että elämässäni ei ole sisältöä.

      Poista
  2. Kans tein testin ja olin INFJ- ja joo täysin minä kaikki asiat. Ammatitkin mitä tossa luokittelit ovat JUURI niitä asioita mitä rakastan tehdä. Tosi hyvä testi ja kyllä osui oikeaan.

    VastaaPoista
  3. Moi,

    Pari kommenttia yllä kiinnitti huomiota:

    ... että INFJ:t ovat yleensä varsin pidettyjä ihmisiä, kun taas itse olen ollut vieroksuttu, varmaan paljolti juuri tuon ärsyttävän piirteen takia että sitten kun minulla on jotain asiaa, en osaa sanoa sitä rauhallisesti ja hillitysti vaan se tulee ulos voimalla, joka on ristiriidassa muuten nyhverömäisen olemukseni ja yleisen hiljaisuuteni kanssa...

    ja sitten:

    Minulla on myös tuo että en siedä meteliä (...) Ja avokonttori jollaisessa nykyisin työskentelen, on minulle ihan helvetti, koska pienikin kenkien kopina tai puhe jostain keskeyttää aina ajatteluni.

    Sinulla taitaa olla HSP:n eli aistien erityisherkkyyden piirteitä? Ne ovat aika tavallisia xNFx-tyyppien yhteydessä.

    ... teini-iän jälkeen on tuntunut että luovuuteni on ihan täysin tukossa.

    No, tämä INFJ aloitti nuoruuden pöytälaatikkokirjailun uudestaan - 40 vuoden tauon jälkeen. Rauhallisuutta ;-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luulen että minulla tosiaan on aistien erityisherkkyyden piirteitä, vaikka se kuulostaakin pahalta tunnustaa, kun ensimmäisenä siitä tulee mieleen joku yliherkäksi tekeytymällä huomiota hakeva "uniikki lumihiutale" ;) Mutta olen kyllä hyvin herkkä niin hyvässä kuin pahassakin - niin huomaaman aistimaailman nautittavat yksityiskohdat kuin myös kärsimään liioista ärsykkeistä.

      Tuota luovuuutta minulla estää myös työ, joka tuntuu imevän kaikki henkiset mehut mitä on. Lomilla alkaa tulla aina mieleen kaikenlaista kiinnostavaa, hulluja fantasioita ja mielikuvitusmaailmojen rakentelua, mutta kun työ alkaa, niin työpäivän ulkopuolella aivot on tilassa jossa ei tapahdu yhtään mitään. Pelkkää tyhjää koko pää täynnä, mikään ajatus tai tunne ei tahdo liikahtaakaan, saati mikään korkeampi toiminta kuten luovuus.

      Poista
  4. No, parin vuoden jälkeen:

    "Tuota luovuuutta minulla estää myös työ, joka tuntuu imevän kaikki henkiset mehut mitä on."

    Kuinka on tänään?

    Parhain terveisin ;-)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti