Juopot - meikäläisen lempi-juttukaverit

Tänään työasioilla paikallisjunassa. Eräältä asemalta sisään tulee alkoholisti -sen kyllä huomaa vaikka istun selkäpäin oveen, nimittäin aggressiivisen kuuloinen mesoaminen kuuluu koko vaunuun: "Mä oon saatana alkoholisti ja linnakundi, Sörkan vankilassa istunut ja harrikkajengiin kuulunu, saatana.". Huomaan että ihmiset alkavat tehdä vetäytyviä eleitä, kaikki selvästi toivoen ettei känninen mesoaja vaan istuisi heidän viereensä.

Itseäni juoppojen elkeet jotenkin aina huvittaa joten itsekseni hymyilen. Paitsi että juoppo huomaa sen ja ilahtuu: "Ai perkele, sinäpä et olekaan ylpeä". Mihin minä, että mitäpä sitä ylpeilemään, ihmisiä me täällä kaikki ollaan. Istuu siihen vastapäätä. Heti ei näytä että haluaisi jatkaa keskustelua joten katselen vaan ikkunasta ulos ja ajattelen tulevaa palaveria. Mutta pian känniläinen haluaa alkaa jutella. Siitä seuraakin melko hauska keskustelu, niin kuin usein humalaisten kanssa tulee.

Humalainen: - Mulle viina maistuu, oon alkoholisti. Minä: No siltä vaikuttaa, vaikka eipä sillä, että kyllähän se aika monille maistuu. En itsekään varsinaisesti lasiin sylje.
H: (Kaivaa pullon rintataskustaan) Maistuuko kauniille rouvalle huikka? En ihan kenelle tahansa anna, mutta sinä kun et oo ylpee niin sulle voin antaa. Minä: No ei kiitos, työasioilla tässä ollaan, ei sinne asiakkaalle voi viinalta haisevana mennä.
H: Siis vettä? VETTÄ? Vesilinjalla??? Minä: Joo. Sinulle ehkä yllättävää, mutta sitäkin voi juoda. Paremman puutteessa. Kuten se vanha merirosvo, joka oli joutunut kerran juomaan vettä kun rommi oli laivasta loppunut, ja sen jälkeen hän aina sanoi, että on kerran maistanut vettä, eikä maista muuten toista kertaa.
H: (Nauraa) Sinähän muuten oot aikamoinen... Kerro vielä toinen vitsi! Minä: No en mä nyt tiedä keksinkö... No, joko toi on sisäsiisti?
H: Mikä? Minä: No toi mäyräkoira tietenkin (miehen vieressä penkillä on mäyräkoira keskikaljaa).
H: On, on, mutta isäntä ei aina niinkään. Alkoholisti saatana. Tulin uskoonki vankilassa mut sitten luovuin uskosta, mut kyllä mä silti kavereille saarnaan ettei joudu sille väärälle puolelle... Kerro vielä vitsi! Kerro pliis. Minä: Nyt ei kyllä enää tule, on runo- ja vitsisuoli tukossa. Ihan on ummetus iskenyt.
H: Minä rakastan sun rintoja! Minä: Niinhän sä voit luulla kun mulla on talvitakki päällä. Kuule kyllä tässä iässä on asia niin, ettei niissä roikkuvissa utareissa kauheasti silmäniloa ole. (Tässä vaiheessa huomaan, että parin penkkirivin päässä varhaisteinit seuraavat kiinnostuneena keskustelua ja hymyilevät. Ei hitto, taas minä olen klovnin roolissa :D )
H: Sä oot niin ihanan seksikäs! Minä: Äitis on. Mutta niinhän ne sanoo, ettei ole rumia naisia, on vain liian vähän viinaa. Sulla on selvästi annostelu osunut kohdilleen.
H: Ammattimiehiä tässä ollaan, oikein vanhan koulukunnan semmoisia. Minä: Nyt kuule on niin että mun täytyy jäädä tässä seuraavalla asemalla pois.
H: Hylkäätkö sä mut? Älä mee, tuu meille, otetaan vähän kuppia saatana. Minä: Ei nyt mun kyllä täytyy mennä, mut hyvää päivänjatkoa vaan sulle! (Nousen penkistä ja menen ovelle)
H: Huutelee kommentteja miten ihana ja seksikäs olen. Minä: Heitän ovelta lentosuukon ennen lähtöäni nauraen itsekin omaa käytöstäni. Nuorempana olisin hävennyt korvat punaisena käytöstäni vielä pitkään ja miettinyt mitä kaikkea nyt sanoinkaan kaikkien kuullen, mutta nyt vaan hymyilytti, että tulipa ilahdutettua alkoholistia ja viihdytettyä muita matkustajia (meinasin myös että olisin kumartanut teatraalisen kumarruksen minua hymyillen katsoville teinipojille, mutta se sentään jäi aikomukseksi) :D

 Olin varmaan mielenkiintoinen näky jakkupuvussa ja villakangastakissa, hiukset nutturalla ja kannettava tietokone salkussa, heittämässä ehkä kuusikymppisen juopon kanssa läppää ties mistä utareista ja runosuolen ummetuksista :D



Tällainen ei ole edes kovin harvinaista

Jo kun olin parikymppinen, juttelin usein paikallisen alkoholistien yömajan ulkopuolella roikkuvien alkoholistien kanssa, kun siitä koiraa ulkoiluttaessani ohi kuljin, ja he kutsuivat minua "Prinsessaksi". Heistä se oli niin ihmeellistä että joku nuori nainen juttelee heidän kanssaan. 

On se kummaa, että minä joka olen niin epäsosiaalinen, että ahdistun jos selväpäinen ja asiallinen naapuri vaikka juttelee postilaatikolla säästä, niin en ahdistu ollenkaan kun joku vankilatuomiollaan kerskaileva örisevä känniläinen juttelee mulle. Kertonee jotain meikäläisen huumorintajun tasosta - sopii parhaiten yhteen vanhojen alkoholistien kanssa :D

Kommentit

  1. Tulinpas hyvälle tuulelle ja tuo alkkiskin tunsi varmaan olonsa oikein mukavaksi kun hauska ja siisti (ja seksikäs!) nainen jaksoi jutella! Teit siis ainakin kaksi ihmistä iloiseksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No hyvä :D Ilahtuvat kyllä tosiaan pienistä nuo alkoholistit, kun ei kovin moni ns. tavallinen ihminen heidän kanssa viitsi jutella, pelkäävät tai halveksuvat, mitä kukin. Itse en osaa pelätä ketään, ja vielä vähemmän halveksua koska en pidä itseäni yhtään parempana kuin kukaan toinenkaan. Onnekkaampi voin olla, mutta sehän ei ole oma ansio.

      Poista
  2. Ihan huikee! :D Sait myös mut hymyilemään heti aamusta! Oot sä kyllä aikamoinen mimmi :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja ihan tahattomasti. Ei minun ollut tarkoitus edes erityisesti ketään ilahduttaa, sen kun höpötin mitä sylki suuhun toi.

      Poista
  3. Mun korvaan kuulosti, ettei juttu kertonut sun huumorintajun tasosta, vaan itsearvostuksen puutteesta. Äläkä nyt käsitä väärin, arvostan kyllä alkoholistia ihmisenä, mutta jotenkin tunnistin itseni nuorempana, jolloin itsetunto-ongelmat oli vielä pahemmat. Onnistuin aina pokaamaan jonkun luuserin, määritin itseni paljon vähempään, mihin olisi ollut edellytyksiä. Alisuoriutuja joka suhteessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis miksei alkoholistin kanssa voisi jutella, kerta se noin hyvin vieläpä sujui? Itse en olisi uskaltanut, koska olisin vain pelännyt hänen olevan agressiivinen. Minusta tuo on nimenomaan osoitus hyvästä itsetunnosta ja rohkeudesta, että jutteli ja vieläpä keksi vitsejäkin, vaikka muut höristelivät korviaan. Ei tässä nyt ollut mistään pokailusta kysymys , vaan keskustelusta satunnaisen ventovieraan kanssa.

      Poista
    2. Tuosta ei kyllä tässä tapauksessa missään nimessä ole kyse, että olisin jotenkin yrittänyt viehättää sitä miestä huonon itsetunnon takia. En tosiaan yrittänyt. Hän vaan alkoi jutella, ja minua on aina kiinnostanut jutella kaikenlaisten erilaisten ihmisten kanssa, ja niinpä juttelin mitä mieleen tuli.

      Mä en ole koskaan osannut pelätä noita alkoholisteja, koska jotenkin he yleensä ovat liikuttavankin helpolla "pehmitettävissä". Totta kyllä on sekin, että ns. väärillä eleillä heidät voi saada todella v-mäisiksikin. Esim. kerran jossain missä odottelin penkillä ihmisten luota toisen luo kiersi sekava alkoholisti, joka tunki naisten viereen istumaan ja sitten suuttui siitä, kun nainen tietysti yritti ensin vaan väistää ja lopulta sanoi jotain "älä häiritse" tai "minä kirjoitan nyt tekstiviestiä" tms. Kauhea mesoaminen alkoi siitä että vai ei kelpaa vanhan juopon seura, vai ei, mitähän sulle pitäs tehdä (jo uhkaavaan sävyyn). Sitten se tuli mun luo, tunki siihen ihan kylkeen ja odotti reaktioita. Minä kysyin siltä vaan että mikäs on homman nimi, että juttuseuraako kaipaat vai mitä. Ei kauaa kestänyt kun se ihan harmittomasti soperteli humalaisia juttuja siitä miten jokainen kaipaa rakkautta.

      Poista
    3. No nyt tuli pientä väärinkäsitystä. En tarkoittanut ettei alkoholistin kanssa saisi jutella (sanoinko niin?). En myöskään tarkoittanut, että olisit yrittänyt viehättää. Tarkoitan, että helppoa lähteä tilanteeseen sellaisen kanssa, jonka jotenkin kokee olevan samalla levelillä.

      Poista
    4. Mä en osaa ajatella ihmisiä millekään leveleille.

      Huono itsetunto mulla on ollut ainoastaan liittyen pari- tai seksuaalisuhteisiin siksi kun olen ajatellut olevani niin ruma. Mutta muuten kyllä on jopa liian vähän itsetunto-ongelmia - joskus olen toivonut että oppisin olemaan yli-itsevarmasti aukomatta päätäni aina ja joka tilanteessa ;) Tiedän nimittäin että minua pidetään esim. töissä melkoisena riivinrautana ainaisen äänekkään mielipiteideni esille tuomisen takia...

      Poista
    5. En minäkään ajattele ihmisiä millekään leveleille. Ihminen vaan luo käsityksensä toisesta ihan tiedostamatta ja yhdistää joihinkin ominaisuuksiin tai ryhmiin. Joka muuta väittää on mun mielestä ehkä pikkusen tekopyhä. Joka ikinen luokittelee (eri asia kun arvottaminen) muita ihmisiä. Se on osa maailman hahmottamista.

      Poista
  4. Meidän äiti on kanssa samanlainen spurgumagneetti, jolle kaikki deekut tulevat aina juttelemaan. Sama pätee myös kaikkiin kylähulluihin: vähintäänkin moikkailevat äidille ja joskus haastelevatkin jotain.

    Itse olen aivan päinvastainen tapaus. En kerta kaikkiaan jaksa kuunnella humalaisten sössötystä, ja se näkyy varmaan myös päällepäin, sillä olen saanut olla onneksi aika rauhassa tämäntyyppisiltä “lähestymisyrityksiltä”.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on sentään hyvä, jos pääosin eleistä tunnistavat kenelle kannattaa tulla sössöttämään ja kenelle ei.

      Mäkin olen myös kylähullu-magneetti, sekä murheiden purkamis-magneetti. Joskus ihan oudosti täysin vieraat ihmiset alkaa mulle selittämään elämänsä vaikeuksia tilanteissa joissa sellainen ei ole tapana. Näytän ilmeisesti jotenkin kiltiltä ja vaarattomalta.

      Kylähulluista nautin myös kyllä paljon, kuten juopoista. Ennen meillä päin asui vainoharhoista kärsivä tyyppi, joka aina tuli minulle puhumaan. Jotenkin oli kauhean huvittavaa keskustella ihan vakavalla naamalla aiheista kuten "onko tämä jauhelihapakkaus myrkytetty, entä tämä, entä tämä..", tai vakuuttaa miehelle että "ne" eivät tapa häntä vaikka häneltä onkin toinen lapanen kadonnut, tai siitä miten hän ei voi käyttää vessanpyttyä koska se kohisee, ja niinpä hän tekee tarpeet ämpäriin ja vie pihalleen omenapuun alle (naapurit epäilemättä tykkää). (Tämän miehen tarina loppui niin, että hänen vanha äitinsä kyllästyi siihen kun hänkään ei saanut enää käyttää vessanpyttyä, ja lähti palvelutaloon asumaan. Mies ei sitten pärjännyt pitkään mielenterveysongelmineen itsenäisesti, ja päätyi myös johonkin tukiasumiseen.)

      Poista
  5. Liian keksityn oloinen tarina, myös miksi junassa jos on kerran autoileva ihminen noin muuten. Ja sitä tosiasiaa en kiistä etteikö tissisi roikkuisi, muttei pidä olettaa että se olisi vakio, samaa ikäluokkaa ja terhakat pystyt tissit edelleen.. No tulipa avauduttua, ehkä turhautumista sillä blogisi on mennyt tosi huonoon suuntaan siitä mistä se lähti. Ei jaksa enää näitä samoja juttuja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuljen työasioissa aika usein paikallisjunalla, koska työpaikkani välittömässä läheisyydessä on asema, ja tämänhetkinen asiakas taas hyvin lähellä rautatieasemaa. Kätevämpää mennä paikallisjunalla, niin ei tarvitse etsiä parkkipaikkoja tai maksaa parkkihallista - paikallisjunan kännykkäliputkin menevät työpaikan puhelinliittymän laskuun.

      No joo, mulla on kieltämättä ollut roikkuvat tissit jo teininä, joten ei ole kyllä mikään uusi iän myötä tullut ilmiö mun tapauksessa. Nykyään ne on vaan paljon isommat riipparit kuin nuorena ;)

      Onneksi blogeilla ei ole lukupakkoa, niin voi rauhassa lopettaa lukemisen jos ei enää kiinnosta. Tiedän kyllä itsekin että olin varmaan kiinnostavampi seurattava silloin neljänkympin kriiseissäni kun kohkasin milloin mitäkin elämänmuutosta ja kaikki meni ääripäästä toiseen. Nykyisin olen tylsä tavis, joka vaan elelee tavallista tasaista elämää eikä kaipaa sen ihmeempiä.

      Poista
  6. Lähijunan tunnelmaa :) Kuljen työmatkat ns. nopeilla junilla ja siellä on kaikki aina hiljaa. Lähijunalla tulee mentyä lähinnä öisin ja silloin on tietysti juttukavereita.
    Lähijunissa kanssamatkustajat on no aika mielenkiintoisia.

    Ennen kuljin Helsingistä työmatkaa junalla landelle vähän eri suuntaan ja ne matkustajat taas oli todella sosiaalisia ihan selvinpäinkin...

    VastaaPoista

Lähetä kommentti